SCÉNÁŘ.cz Jak napsat scénář České scénáře Moje scénáře Diskuze Inzeráty Odkazy Kontakt
Osnova Jak napsat scénář: TECHNICKÝ verze Rejstřík
  1. Předmluva
  2. Rozdíl mezi technickým a literárním scénářem
  3. Obraz a záběr
  4. Druhy záběrů
  5. Další užívané výrazy
  6. Jak psát / nepsat tech. scénář
Diskuze


3. Obraz a záběr
 
Technický scénář se dá označit jako "záběrový scénář". Jsou v něm totiž popsány jednotlivé záběry. Nyní zde popíši rozdíly mezi obrazem a záběrem a jak jednotlivé obrazy/záběry poznat.
  • OBRAZ (SCÉNA) - je konkrétní místo v konkrétním čase, kde se odehrává určitá část děje (např. pokoj, restaurace, pole). Ke změně obrazu dochází obvykle tak, že se děj přesune na jiné místo a štáb se tak musí rovněž fyzicky přesunout - přemístění kamer a ostatní techniky. Nezáleží přitom na tom, jak daleko se musejí přesunout. Nový obraz se může odehrávat i na stejném místě, ale např. v jiný filmový čas (změna osvětlení, kostýmů atd.).
Příklady "nejasných" obrazů

A)
Manželé se hádají v kuchyni. Hádka se přesunula do ložnice. Scéna byla natáčena jednou kamerou na stativu. Kolik obrazů se natočilo?

Odpověď: Dva. Nejdříve natáčel štáb hádku v kuchyni. Jelikož se musel štáb i s kamerou přemístit do ložnice, jednalo se o novou scénu.

B)
Manželé se hádají v kuchyni, poté se přesunou do ložnice. Vše je natočeno jedním záběrem pomocí steadicam. Kolik obrazů se natočilo?

Odpověď: Jeden. Ač se natáčelo ve dvou místnostech, jedná se o jediný obraz, neboť se celý štáb nikam nepřesouval. Přesouvala se pouze část štábu, přičemž např. světla musela být nainstalována již před samotným záběrem v obou místnostech. V příkladu A se mohla světla klidně přesunout po natočení scény v kuchyni do ložnice - nasvětlena byla např. pouze jedna místnost.

C)
Manželé se hádají v kuchyni. Ve scénáři se další obraz odehrává v restauraci, kde debatují nad předchozí hádkou. V následujícím obraze jsou manželé opět v kuchyni a líbají se. Kolik obrazů se odehrávalo v kuchyni?

Odpověď: Dva. V praxi se 3. scéna natáčela hned po té 1. Štáb se nepřesouval do restaurace, ale zůstal v kuchyni. Zdálo by se tedy, že se jedná o jednu scénu, když se nic nezměnilo. Změnil se však čas. Mezi hádkou a líbáním byli manželé v restauraci, i když ve skutečnosti se 1. a 3. scéna natáčela hned po sobě a restaurace se mohla natáčet klidně o několik týdnů dříve či později.

  • ZÁBĚR - je to, co snímá kamera. Jeden záběr je to, co kamera nasnímá od svého zapnutí do svého vypnutí - od povelu "akce" (resp. od povelu "kamera", neboť kamera musí běžet již před tím, než režisér řekne "akce") do povelu "stop". (Jinými slovy: když např. na své kameře spustíme nahrávání tlačítkem REC a po nějaké době vypneme natáčení opět tlačítkem REC, natočili jsme jeden záběr. Teoreticky lze natočit více záběrů bez přerušení záznamu, ale zbytečně by se plýtvalo filmovým materiálem.) Záběr může být libovolně dlouhý. Např. celovečerní film Ruská archa byl natočen jediným záběrem.
Mezi záběrem popisovaným v technickém scénáři a záběrem v hotovém filmu je velký rozdíl. Ve filmu totiž neplatí, že každý záběr, který vidíme, je záběr nový. Příkladem může být rozhovor dvou postav. V kině uvidíme např. tyto záběry (D = detail):

D: Karel - mluví | D: Lenka - naslouchá | D: Karel - mluví | D: Lenka - mluví | D: Karel - naslouchá | D: Lenka - mluví.

Ve filmu se jedná o 6 záběrů, ale takto to do technického scénáře napsat nemůžeme. Ve skutečnosti se (pravděpodobně) jedná o 2 záběry natočené jednou kamerou, nebo o 2 x 1 záběr natočený dvěma kamerami.

Do technického scénáře se tedy napíše každý jednotlivý záběr, který je nutný k natočení kompletní scény.


4. Druhy záběrů
A
AP (americký plán)
B
b.g. (background)
C
C (celek)
CGI
číslo záběru
D
D (detail)
dlouhé sklo
dolly zoom
E
ext. (exteriér)
F
f.g. (foreground)
flashback
FX
H
hlavní záběr
I
int. (interiér)
J
jeřáb
L
letecký záběr
M
m.o. (mimo obraz)
money shot
montáž
N
nadhled
nájezd
nakloněná perspek.
natáčecí plán
O
obraz
O.C. (off camera)
O.S. (off screen)
OSS
P
PC (polocelek)
PD (polodetail)
podhled
POV (point of view)
prostřih
protipohled
přeostření
ptačí perspektiva
R
reakční záběr
retrospektiva
ruční kamera
rybí oko
S
scéna
série záběrů
SFX
SPFX
sledovací záběr
steadicam
storyboard
švenk
U
uváděcí záběr
V
VC (velký celek)
VD (velký detail)
velmi dlouhé sklo
vložený záběr
V.O. (voice over)
Z
záběr
záběr z kufru
žabí perspektiva
zamrzlý záběr
zoom
zpomalený záběr
zrychlený záběr
FILMOVÁNÍ.cz
SCENAR.cz | Všechna práva vyhrazena. | FILMOVANI.cz