SCÉNÁŘ.cz Jak napsat scénář České scénáře Moje scénáře Diskuze Inzeráty Odkazy Kontakt
Roky Archiv Diskuze
2010
Texty vyjadřují názory autorů. Jedná se o neupravený přepis Diskuze. Z uvedených e-mailových adres byl odstraněn zavináč.
Odkazy
2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009

Deem

FILMOVANI.cz reaguje:

20.12.2010 (12:29)X

Určitě s tebou souhlasím. Knihu jsem přečetl až po napsání několika scénářů, a pak jsem jenom zjistil, že struktura mého scénáře přesně (přesnost +-5 stran na body zvratu) odpovídá popsané struktuře. Osobně jsem se nic moc nového nedozvěděl - snad jen to, že bych se měl daleko více zaměřit na postavy. Spousta lidí jenom zjišťuje, jak napsat scénář a jak ho prodat a přitom nemají napsanou jedinou větu. A ještě asi jedna důležitá věc, že Field upozorňuje na to, že uspět trvá většinou mnoho a mnoho let.

(příspěvek jsem vložil též k recenzi této knihy.

Deem reaguje:

20.12.2010 (13:08)X

To je přesně důvod, proč jsem to psal.

Někdy když se bavím(v diskuzi nebo napřímo) s někým, kdo chce napsat scénář, tak si občas připadám jako na hodině scénáristiky. Ten člověk ví snad všechno o tom, jak scénář napsat a prodat. A argumentuje se mnou u každé myšlenky, ale když se ho zeptám, kolik už toho napsal, tak mi řekne, že ještě hledá ten správný nápad nebo že zrovna pracuje na příběhu. A za půl roku nebo za rok je odpověď stejná.

Takže i po přečtení této knihy(i když není jediná), mě zůstává názor, že pokud člověk chce psát, tak to buď dělá nebo ne. Pomocí těchto knih se dají upřesnit různá fakta a dopomoci k lepšímu výsledku. Ale ta hlavní práce zůstává na scénáristovi. Musí všechno vymyslet a všechno napsat.

A co se týče úspěchu, tak je to pravda. Zvlášť v českém prostředí. Nepopírám, že konkurence v USA je větší než-li tady, ale tam aspoň mají jasná pravidla, jak uspět. Jasně daný trh, aby člověk věděl, jak má postupovat. Tady to bohužel není. A o to je to těžší.


allan
8.11.2010 (15:18) 
pjoter

FILMOVANI.cz reaguje:

8.11.2010 (18:24)X

POV = Point of View = kamera pozoruje děj z určitého bodu, např. z pohledu jiné postavy.

V literárních scénářích se užívají především dvě zkratky: M.O. (angl. V.O.) - mimo obraz a POKR. (angl. CONT.) - pokračování. Vysvětlení zde: http://www.scenar.filmovani.cz/jaknapsat/4-formatovani-scenare.html#mo

Další zkratky se v lit. scénářích většinou nepoužívají, protože až moc říkají, jak se má co točit, což není cílem lit. scénáře. Zde jsou:

CGI - počítačově generovaný obraz (celý záběr je vytvořen v počítači)

SPFX - zvláštní efekt (v reálně natočeném záběru je vytvořen efekt)

SFX - zvláštní zvukový efekt

M.O.S. - bez zvuku

B.G. - pozadí (to co se odehrává v pozadí scény)

F.G. - popředí (to co se odehrává v popředí scény)

O dalších zkratkách nevím, ale ve svých scénářích stejně používám jen M.O. a POKR. a občas CGI.

27.10.2010 (18:01)
Deem

FILMOVANI.cz reaguje:

31.10.2010 (14:58)X

Řekl bych že Final Draft (nevím, jak je tam kompatibilní čeština). Nebo v MS Wordu myslím existují šablony.

Deem reaguje:

8.11.2010 (16:34)X

V pohodě, už jsem na to přišel. Dá se to normálně v CeltXu. Stačí to napsat v normálním formátu a až potom to převést do formátu A/V.

Dík

17.9.2010 (20:21)
Emmma
31.7.2010 (15:38) 
zaviandik

Deem reaguje:

31.7.2010 (19:30)X

Ahoj,

poradil bych ti, že pokud se ti žádný z producentů neozval, tak ten scénář rozešli ještě jednou. Třeba za měsíc nebo za dva. Jednoduše ne hned. Jinak nevím, co jsi myslel tím "několik producentů", ale musíš těch nabídek poslat hafo. Třeba třiceti čtyřiceti lidem(firmám). Tam máš mnohem větší šanci, že se ti někdo ozve. Ale připrav se na to, že tohle bude maraton. Je to paradox. Producenti neustále tvrdí, že mají nedostatek kvalitních scénářů a že český film potřebuje nové talenty, ale s jejich přístupem k tomu nedojde nikdy. Tak přejí hodně štěstí.

28.6.2010 (21:02) 
Lotty 
26.6.2010 (22:50) 
Josef 

FILMOVANI.cz reaguje:

28.6.2010 (16:03)X

K zahraničním filmům není problém sehnat scénáře v původním jazyce. Odkazy zde: http://www.scenar.filmovani.cz/jaknapsat/5b-dulezite-rady.html

U českých filmů je to složitější. Volně zveřejněné scénáře k českým filmům prakticky nejsou. Někdy se vydávají scénáře knižně (např. Vratné lahve). Je možné, že se dají sehnat scénáře k českým filmům ve specializovaných knihovnách. Ale volně na internetu jsem našel pouze dva scénáře od filmů Tomáše Vorla.

FILMOVANI.cz reaguje:

13.7.2010 (19:46)X

České scénáře se dají sehnat v knihovně Národního filmového archivu. Více info: http://www.nfa.cz/patrame-po-scenarich.html

28.5.2010 (23:41) 
Carlos

FILMOVANI.cz reaguje:

31.5.2010 (09:47)X

Stačí to napsat do jednoho obrazu a jen to oddělit slovem např. "POZDĚJI".

Př.:

1 INT. KUCHYNĚ - DEN

Všichni začínají slavit.

POZDĚJI: Zábava je v plném proudu...

20.5.2010 (23:10)
Carlos

Deem reaguje:

22.5.2010 (13:12)X

Ahoj,

určitě to rozešli všem. Nejdřív ale pošli nabídku na scénář a pokud ti odpovědí, že si ho chtějí přečíst, tak až potom ho posílej. Určitě ho neposílej hned. Na dva týdny zapomeň. Někdo ti může odpovědět ještě ten den a někdo klidně až za půl roku. Ale většinou ti neodpovědí vůbec. Připrav se na to, že tvoje největší výhra bude, že si to vůbec někdo přečte. Tak hodně štěstí.

Carlos reaguje:

27.5.2010 (13:23)X

Mnohokrát děkuji, udělám to tak.

15.5.2010 (20:20) 
Verča J. 

Tom 
13.4.2010 (15:12)
Zdeněk Pohl 

FILMOVANI.cz reaguje:

13.4.2010 (19:25)X

Rady ohledně prodeje scénáře jsou ZDE .

25.3.2010 (08:44) 
zaviandik

FILMOVANI.cz reaguje:

13.4.2010 (19:45)X

Osobně jsem užil vzpomínku např. ve scénáři Já na to mám na straně 50.

Rychlé střídání scén může být obdobné jako při telefonním hovoru.

Hlavně musí být zřetelné, že se jedná o jinou scénu (střídání více scén). Způsobů může být více.

23.3.2010 (08:30) 
zaviandik

FILMOVANI.cz reaguje:

24.3.2010 (12:01)X

Na podobnou otázku jsem tu již odpovídal - na str. 4 této diskuze. Tak kdyžtak napiš, jestli chceš ještě nějak jinak poradit, nebo ti stačí ta předchozí odpověď.

17.3.2010 (09:19) 
zaviandik

FILMOVANI.cz reaguje:

20.3.2010 (08:17)X

Podle námětu se vypracuje scénář, kdežto synopse se vypracuje podle scénáře. Výsledný scénář se může od námětu lišit, ale synopse vychází přímo ze scénáře a předpokládá se u ní, že by měla být podrobnější. Obvykle by synopse měla být v délce půl až jedné strany, neměla by přesáhnout dvě strany.

Synopse je vlastně shrnutí scénáře, takže je to jakoby příběh scénáře na jedné straně. Prostě se do ní napíše příběh scénáře - jako když někomu popisujete film, který jste viděli. Pokud je synopse vyžadována, tak je to většinou z důvodu snádnější orientace. Jestliže například někdo hledá konkrétní scénář mezi více scénáři, stačí, když nahlédne do synopse a už ví, co je to za scénář a nemusí listovat mnoha stránkami scénáře, aby si vzpomněl (dozvěděl) o čem vlastně je. "Správný čtenář" by však nikdy neměl číst synopsi dříve než samotný scénář. Proto i doporučuji, abyste do synopse nepsali závěrečné rozuzlení. Spíše bych doporučoval pojmout synopsi jako upoutávku.

Spoustu synopsí k filmům naleznete např. na webu České televize - stačí zadat do vyhledávání "synopse".

12.3.2010 (23:38) 
Honza

FILMOVANI.cz reaguje:

13.3.2010 (13:43)X

1) Na tuto otázku vám mnohem lépe odpoví kniha Tvůrčí psaní pro každého 3, která je věnována přímo televizní tvorbě, takže se tam zajisté dozvíte odpovědi na spoustu vašich otázek. Pokud neznáte osobně nějakého člověka od televize (filmu), tak bych doporučil obrátit se např. na Českou televizi, která průběžně hledá nové projekty, takže je to jedna z mála možností, kde máte jistotu, že se vašim scénářem bude vůbec někdo zabývat. Doporučil bych se také obrátit třeba na internetovou televizi Stream, která nedávno hledala scénáře pro krátké komediální seriály.

2) Co vím, tak se většinou požaduje kompletní úvodní díl a bodový scénář (nebo synopse) na dalších 7 dílů.

9.3.2010 (02:07) 
Patricia 

FILMOVANI.cz reaguje:

9.3.2010 (12:27)X

Pokud tím opisem myslíte synopsi, tak se většinou zasílá v případě, že je vyžadována. Odborníci většinou říkají, že se synopse nemá zasílat, neboť tím riskujete, že čtenář si přečte jen synopsi a na základě jejího obsahu může scénář "hodit do koše". Doporučil bych tedy zasílat synopsi jenom v případě, že je vyžadována. V takovém případě by neměla být delší než 2 strany, ale nejlépe by měla být v délce do jedé strany.

27.2.2010 (15:48) 
Honza 

FILMOVANI.cz reaguje:

1.3.2010 (09:42)X

Honoráře se pochopitelně značně liší a záleží to na moha okolnostech. V ČR se minimální honorář za scénář pohybuje okolo 100 tisíc korun. Platí to např. pro jeden díl seriálu nebo pro televizní film. U "kino" filmu bývá honorář vyšší a pohybuje se v řádu stovek tisíc korun. O prodeji scénáře Hollywoodu pojednává tento článek .

Nicméně celá tato otázka je stejná, jako když se někdo ptá, kolik bere profesionální fotbalista a jestli se tím dá živit, tudíž jestli se má dát také na fotbal? Dříve, než začnete plánovat prodej scénáře, je nutné mít nějaký scénář.

Deem reaguje:

1.3.2010 (15:16)X

Dobrý den,

pokud bych se k tomu mohl vyjádřit, tak bych si s tím dovolil nesouhlasit. Situace na českém trhu se scénáři není tak jednoznačná, jak jste tady popsal. Bohužel není ani tak růžová. Znám se osobně s několika scénáristy, kteří píší jak celovečerní filmy tak i seriály. Problém je v tom, že trh zde nefunguje. V Hollywoodu je to jinak. Tam napíšete scénář, prostřednictvím agentury(nemusí to tak být, ale je to jednodušší) to prodá a když to producent odkoupí, tak pro nováčka je to příjem mezi 100 až 200 tisíci dolary. Pokud ten film alespoň vydělá na sebe, tak za další prodaný scénář to může být klidně milion dolarů. Někdy i víc podle kvality a předpokládané ziskovosti filmu. Uvedené samozřejmě platí pouze u studiových filmů. U nezávislých snímků je to jinak. Co se týče českého trhu, je ta situace trochu složitější. Hlavně z peněžní stránky. Pokud napíšete scénář a najdete producenta, který v něm uvidí potenciál, tak první věc, která se bude dít je ta, že vám nabídne opční smlouva. Opční smlouva funguje na tom základě, že si producent od vás koupí předkupní právo. To znamená, že práva na scénář máte pořád vy, ale po dobu uvedenou ve smlouvě(většinou je to rok), to nesmíte nikomu prodat. Za to vám vyplatí peníze. Buď okamžitě celou částku nebo na splátky v průběhu doby, na kterou je smlouva podepsaná. Dobré je tady to, že i kdyby se producent rozhodl, že to točit nebude, musí vám vyplatit celou částku. Takže o peníze nepřijdete. Výše té částky záleží jenom a jenom na producentovi samotném. Já jsem za svůj první scénář dostal z opce tisíc korun. Za jinej zase padesát tisíc. Takže s určitostí to říct nejde. Pokud se rozhodne o tom, že se film bude točit. Musí producent scénář odkoupit. Bez toho to nejde. To jsou další peníze pro vás. Ta cena za scénář je zase v moci producenta. Za jeden scénář mi nabídli čtyřicet tisíc, za jiný zase šedesát. Prostě pokud jste začátečník, tak se musíte uskromnit. Moc peněz z toho nečekejte. Samozřejmě pokud váš film vydělá a vydělá dobře. Tak za svůj další scénář můžete požadovat víc. Ale hlavně vám bude víc nabídnuto. Možná dostanete nabídky i od více společností. Ale abyste se dostali na cenu za scénář okolo půl milionu, tak musíte napsat několik scénářů, které se natočí a budou úspěšné(viz. Jarchovský). Samozřejmě pokud se budete chtít dostat na takovu částku dřív, tak by to musel být projekt, kde se bez vás neobejdou. Například pokračování vašeho filmu, jehož první díl byl úspěšný(např. Slunce, seno,...). Půl milionu se sice zdá jako hezká částka, ale vemte to tak, že to musíte potom zdanit a navíc další váš scénář se může prodat až za dva roky. To znamená, že nejlepší je prodat několik svých scénářů do roka nebo se podílet na jiných projektech(např. seriál, tv pořady atd.). Což je pochopitelně hodně těžké. Co se týče seriálů, tak tam to taky není tak super. Na sto tisíc za díl se dostanou opravdoví machří, kteří jsou už delší dobu v branži a hlavně pracují na úspěšném seriálů. Ale nejdůležitější je počet scénáristů. Například Ulice má spoustu scénáristů. Tak sto tisíc za díl nemá nikdo z nich. Naopak scénáristka Pojišťovny štěstí za první sezónu sto tisíc za díl taky neměla, ale po úspěchu seriálu, za druhou sezónu to klidně mít mohla. V seriálech je to zajímavé v tom, že jste placení vlastně třikrát. Když jsem spolupracoval na Kriminálce Anděl, tak se tam proplácel námět(synopse,boďák,scénosled), poté se ve scénáři platili zvlášť dialogy a děj(akce). To znamená, že pokud jste si vymysleli námět a napsali scénář, tak vám zaplatili každou tuhle věc zvlášť. I tak to ale nebylo sto tisíc za díl. Ani pro ty, kteří pracovali na první(relativně úspěšné) řadě. Ano, jako scénárista se uživit můžete. Nejlepe jako scénárista seriálu(nejlepší je v tomhle Ulice, protože je nekonečná a můžete tam sedět až do důchodu), ale otázkou je, jestli jste ochotní potlačit svoje sny ve prospěch peněz. Já jsem schopnej nebyl. Mě jeden díl Kriminálky odrovnal. Tam totiž nikoho nezajímá vaše fantazie, ale chtějí, abyste napsali scénář přesně tak, jak vám řeknou a to rozhodně není sranda. Po nejaké době už to není zábava, ale neskutečná nuda. Je to jako když se ve škole musíte naučit předmět, ke kterému máte odpor. Jako scénárista se živit můžete, ale rozhodně nebudete jako ti hollywoodští, kteří si po dvou úspěšných filmech mohou dovolit koupit Ferrari a barák v Beverly Hills. Ale budete na tom líp než normální pracující člověk. Otázkou je, co si zvolíte.

17.2.2010 (09:02) 
zavi

Deem reaguje :

19.2.2010 (21:06)X

Ahoj,

mě se podařilo prodat scénář. K tomuhle tématu jsem už před nějakým časem psal příspěvek. Ale klidně to napíšu ještě jednou a něco k tomu přidám. Scénář se mi povedlo prodat po asi šesti nebo sedmi letech, co se tomu věnují na profesionální úrovni(počítám to od doby, kdy jsem napsal první celovečerní scénář). Dopředu říkám, že to není vůbec jednoduché. Naopak, je to neskutečný stres a je to hodně dlouhodobá cesta. Ale můžu ti poradit pár věcí, na které si máš dát bacha. Za prvé, scénář, který napíšeš, musí být opravdu hodně kvalitní(rozuměj, že ty s nim musíš být na sto procent spokojený). Pokud budeš posílat nějaký polotovar, o kterém víš, že ještě není hotový úplně a potřebuje nějaké úpravy, tak si tím zbytečně uzavřeš na dlouhou dobu přístup k producentům s jiným kvalitnějším scénářem. Jakmile oni uvidí třeba po měsíci, že jim nabízíš další scénář, tak to s úsměvem přejdou. Prostě si sám uškodíš. Za druhé, napiš něco, co se dá opravdu využít a zfilmovat. To znamená, nepiš scénáře, se kterými producenti nemůžou nic udělat. Například, když napíšeš gangsterku z třicátých let minulého století, která se odehrává v New Yorku, tak se vsaď, že jsi akorat zbytečně plýtval svým časem. Nebo třeba nějaký fantasy nebo velkorozpočtové sci-fi, atd. Stejně jako nějaké variace nebo pokračování známých filmů(Matrix, Pán prstenů, Avatar atd.). Další věc, založ si e-mailovou adresu, kde máš uvedeno minimálně svoje příjmení. Žádné přesdívky. To znamená např: p.novákcentrum.cz. Ne žádné např.: amísek18centrum.cz. Producenti ten e-mail okamžitě označí jako spam a vymažou ho. To znamená, že i další tvoje nabídky již budou automaticky ignorovány. Také v žádném případě neposílej scénář bez aniž by někdo o něj projevil zájem. To znamená, že nejdřív si sežeň e-mailové adresy na producenty, režiséry nebo produkční společnosti, napiš jim, že jim chceš nabídnout scénář, a pokud ti odpovědí, že si to přečtou, tak potom odesílej scénář. Protože producenti ten scénář jinak číst nebudou. Navíc některé společnosti čtou pouze vytištěný scénář. To znamená, že se musí odeslat poštou. To znamená, že nejdřív se dostaň s nimi do kontaktu, a poté až nabízej svoje dílo. Další věc, kterou ti poradím je, aby ses stavěl ke všemu skepticky. To znamená, že pokud ti odpovědí, že se jim líbí a chtějí se s tebou setkat, tak nepropadej nadšení. To ještě neznamená, že to chtějí koupit nebo točit. A dokonce, i když ti slíbí, že ho od tebe koupí(například po nějaké úpravě, kterou ti nařídí provést) nebo že to budou chtít točit, tak zůstaň v klidu. To ještě pořád nic neznamená. Vím to, ze své zkušenosti. V průběhu těch let mi minimálně šestkrát slíbili, že to budou točit nebo že to odkoupí a nestalo se tak. Dokonce mi jeden producent říkal, že už má připravený rozpočet a režiséra, který tu látku zpracuje a řekl mi datum, kdy se na to chystá a nedopadlo to. Filmaři jsou prostě neuvěřitelně nespolehliví. Takže buď v klidu. Chce to opravdu hodně trpělivosti a někdy si budeš trhat vlasy, když zjistíš, že ti někdo klidně lhal do očí. Další takovou zajímavost, kterou ti poradí je, aby jsi co nejvíce zatraktivnil začátek svého scénáře. To znamená, aby prvních 10-15 stránek tvého scénáře byla opravdu čtivá bomba. Jinak věř tomu, že producent to ihned odloží. Když jsem se bavil s některými producenty, tak mi říkali, že scénář odloží klidně po dvou třech stránkách, když je nebaví a už se k němu nevrátí. Takže pokud máš scénář, který se rozjíždí pomalu, musíš to změnit. Tohle je totiž hodně důležité. Spousta lidí si totiž myslí, že producent si udělá čas a ten scénář si celý přečte ať je jakýkoliv. Chyba lávky. Naopak, producent si scénář čte v nějaké volné chvíli. To znamená, že třeba v kanceláři čeká na nějakou schůzku a ví, že má deset minut času, tak si otevře ten scénář a víc než deset minut tomu nevěnuje. A to je právě tvůj čas. Takže když ho to zaujme, tak si potom udělá čas třeba jiný den a přečte si to, když ho to ale nezaujme, tak tím s tvým scénářem končí. To je třeba příklad scénáře, který jsem prodal. Producent mi pak přiznal, že ho vůbec neměl v úmyslu číst. Byla to jenom náhoda. Odpadla mu schůzka a měl najednou hodinu času, tak si řekl, že půjde na oběd. Ale vzpomněl si, že tam má e-mail ode mě, tak si ho otevřel a začal číst. A protože ho zaujal začátek, tak si přečetl celý scénář. Jinak by se na to totiž vykašlal. Také se připrav na to, že většina producentů tvůj scénář nebudou vůbec číst. Oni sice často říkají, že hledají nové talenty, ale tak horké to zase není. Takže počítej, že tak jeden z deseti si to přečte(ale můžeš mi i štěstí). Ještě poslední rada. Doporučují psát scénář v americkém stylu. Tedy v jednom sloupci. Ten totiž nikoho neurazí. Jo a pokud ho budeš posílat v e-mailu, tak to pošli ve formátu PDF nebo WORD. Neposílej ve formátu nějakého scriptového editoru jako například: Final Draft, CeltX, Screenwriter atd. Protože pokud oni to neotevřou, tak ho okamžitě vymažou a ani ti o tom nedají vědět. Myslím, že pro začátek je to všechno, co ti můžu poradit. Pokud budeš mít(nebo někdo jiný) nějaké otázky, tak mi můžeš napsat na e-mail výše. Toť vše. Obrň se trpělivosti a hodně štěstí.

16.2.2010 (09:26) 
zavi

FILMOVANI.cz reaguje:

16.2.2010 (11:40)X

Neměl by v tom být žádný rozdíl. Těch možností, jak to napsat, je více. Ukázky mám ve svých scénářích, např:

http://www.filmovani.cz/pdf/Ona.pdf ONA; strany: 33, 82

http://www.filmovani.cz/pdf/Zacatek_na_konci.pdf ZAČÁTEK NA KONCI; strany: 35

Tak takto to řeším já, ale samozřejmě to může být i jinak.


zavi 

FILMOVANI.cz reaguje:

16.2.2010 (10:59)X

Příměr 1 strana textu na 1 minutu filmu je jen orientační, ale většinou by to zhruba takto mělo vycházet. Zároveň se udává, že nezáleží na tom, jestli se píše jen dialog nebo pouze akce, protože by i tak popsaná strana měla odpovídat zhruba jedné minutě filmu.

Osobně s tím nemám moc problémy, protože i když popíšu celou jednu stranu jen akcí bez dialogu, vychází mi to zhruba na tu jednu minutu filmu. Existuje i jakýsi průměr, takže když je na jedné straně děj více zhuštěn, jiná strana scénáře to zase může vykompenzovat.

Pokud je někde výslovně požadována minimální délka scénáře, doporučil bych scénář ještě upravit. Existují i fígle s vynecháváním místa čí šířkou stránky. Např. se nová scéna může umístit na novu stránku apod. Při finální upravě scénáře mi formátování navýšilo počet stran asi o 15%. Když jedna scéna končí zhruba jednu třetinu až čtvrtinu před koncem stránky, další scéna už by se mohla (měla) dát na druhou stranu.

13.2.2010 (14:40) 
Tom

FILMOVANI.cz reaguje:

13.2.2010 (15:51)X

Stačí napsat před onu scénu angl. zkratku a dvojtečku. Jsou mezinárodně používané, tak by to snad nemuselo vadit ani v českém scénáři. Ukázka je např. hned v úvodní scéně mého scénáře Ona .

SPFX: = special effects (zláštní efekt). Tzn., že na reálně natočeném obrazu bude nějaký efekt.

CGI: = computer generated image. Tzn. že celý obraz je vytvořen v počítači.

Nicméně si myslím, že není nezbytně nutné užívat to v literárním scénáři.

13.2.2010 (14:34) 
Tom
11.2.2010 (20:15) 
David Brázda E-mail

Tonda reaguje:

20.5.2011 (23:10)X

Jen tak mezi náma Jiří Vejdělek je režisér, né scénárista a jestli nějakej film napsal pokud vím tak ani jeden tento film to nebyl :D

4.2.2010 (22:56) 
TheD

FILMOVANI.cz reaguje:

5.2.2010 (11:35)X

Stačí toho vypravěče napsat jako kteroukoliv postavu do dialogového okna a za jméno umístit zkratku (M.O.). Poté normálně pište scény a vždy nějak vhodně umístěte tento dialog. Když je hlas slyšet přes více scén, rozepište to vyprávění na více částí, z nichž každou část umístíte do jedné scény - aby byl děj plynulý.

Ukázka je např. ve scénáři AVATAR hned na začátku.

Pokud by "vyprávění" bylo např. během mnoha rychlých záběrů (SÉRIE ZÁBĚRŮ viz. FAQ), bylo by dobré napsat celé vyprávění do jednoho sloupce a nějakým způsobem napsat, že během následujících scén bude slyšet hlas vypravěče.

1.2.2010 (03:45) 
PATRICIA 

FILMOVANI.cz reaguje:

2.2.2010 (12:25)X

Můžeš zkusit SOUTĚŽE, kde máš jistotu, že si Tvůj scénář někdo přečte.

http://www.scenar.filmovani.cz/jaknapsat/5-dulezite-rady.html#soutez

Nebo si vyhledej filmové produkční společnosti a můžeš zkusit poslat scénář jim. Nějaké najdeš třeba v knize Tvůrčí psaní 3 na stranách 78 a 79

http://www.scenar.filmovani.cz/jaknapsat/tv-scenar-3.html

nebo ve vyhledavači http://www.firmy.cz/Remesla-a-sluzby/Medialni-sluzby/Filmova-produkce

15.1.2010 (19:51) 
Mijushska 

FILMOVANI.cz reaguje:

15.1.2010 (22:41)X

Literární scénář by měl obsahovat pouze příběh - stejně jako ostatní literární díla. Asi nejvíce se toho o psaní scénářů dozvíš tak, že si nějaký přečteš. Na tomto webu je celkem velké množství odkazů na česky psané scénáře.

Standardizovaná délka celovečerního filmu by měla být 90 až 120 minut (stran). Ale délky filmů jsou různé. Pokud někomu chceš nabízet scénář, neměl by mít více než 120 stran. Televizní filmy mohou být dlouhé i 70 minut. Takže to je asi zhruba minimální délka celovečerního filmu.

Žánrů je spousta a většinou se v jednom filmu prolínají: drama, komedie, thriller, horor, dobrodružný, historický, sci-fi a další.

13.1.2010 (22:58)
Deem

FILMOVANI.cz reaguje:

14.1.2010 (00:59)X

Zde je nějaký návod: http://finegamedesign.com/script/

Asi to není návod přímo pro tvorbu počítačové hry, ale spíše deskové hry, ale i tak by se to moc lišit nemělo. Co jsem se díval, tak samotný scénář hry (příběh) by se neměl lišit od scénáře filmového. Ale podrobnosti opravdu nevím, protože s tím nemám žádné zkušenosti.

6.1.2010 (21:56) 
Stan

FILMOVANI.cz reaguje:

6.1.2010 (22:59)X

Osobně bych to napsal např. takto:

Martin mluví se svým VNITŘNÍM HLASEM.

MARTIN

Musím to zvládnout.

MARTINŮV VNITŘNÍ HLAS (M.O.)

To nikdy nedokážeš. Seš nula!

MARTIN

Buď ticho!

MARTINŮV VNITŘNÍ HLAS (M.O.)

To ty bys měl bejt zticha.

Napsal bych to jako novou postavu, za kterou umístím zkratku (M.O.) - mimo obraz, protože pokud "Martin" nebude otvírat ústa, jeho vnitřní hlas se bude ozývat "ze záznamu", resp. se vytvoří samostatně mimo tuto scénu.

5.1.2010 (01:37) 
Roman

FILMOVANI.cz reaguje:

5.1.2010 (08:48)X

Něco jako telefonní hovor? Teď jedu na Avatar, tak to podrobněji napíšu večer do sekce FAQ.

Nějaké ukázky mám např. ve scénáři ONA .

str. 62 dole - prostřihy - to je "SÉRIE ZÁBĚRŮ", kde se nepopisují nadpisem jednotlivé scény.

str. 73 - telefonní hovor - Nejdříve se napíši obě scény i s nadpisy, poté se užije např.: "PROSTŘIHY MEZI..." a dále se již píše děj bez nadpisů. Více napíšu večer.

Roman reaguje:

5.1.2010 (22:42)X

Právě ne telefonní hovor, ale když se prolínají dvě scény na sobě nezávislé....něco jako třeba v Kmotrovi ve finální scéně jak jsou prostřihy mezi scénou s křtinami a scénami, kde jsou vražděni mafiáni.....(pozn. nesnažím se psát scénář ke Kmotrovi, ani ho nějak napodobovat, jen mě to napadlo jako přirovnání )

(pozn.#2 jak se líbil Avatar? )

FILMOVANI.cz reaguje:

5.1.2010 (22:58)X

Ono to asi bude podobné jak s tím telefonem. Tady je scénář Kmotra, tak si to kdyžtak vyhledej. Zítra odpoledne se na to podívám. http://www.awesomefilm.com/script/THEGODFATHER.txt

Tak Avatar byl super - jinak bych na něj nešel už potřetí do sto kilometrů vzdáleného kina.

FILMOVANI.cz reaguje:

7.1.2010 (14:34)X

Tak jsem to dnes dopsal do sekce FAQ.

TELEFONNÍ HOVOR: http://www.scenar.filmovani.cz/jaknapsat/6-priklady-ukazky-faq.html#telefon

SÉRIE ZÁBĚRŮ: http://www.scenar.filmovani.cz/jaknapsat/6-priklady-ukazky-faq.html#serie

Snad je to to, co jsi myslel? Kdyžtak dej vědět.

Roman reaguje:

8.1.2010 (01:02)X

Jo, myslím, že mi to plně stačí. Super, děkuju.


Pepík

FILMOVANI.cz reaguje:

3.1.2010 (12:45)X

Všechno o registraci -ZDE-

1.1.2010 (16:52) 
Honza 

FAQ

Články

Odkazy

Archiv Diskuze
FILMOVÁNÍ.cz
SCENAR.cz | Všechna práva vyhrazena. | FILMOVANI.cz