SCÉNÁŘ.cz Jak napsat scénář České scénáře Moje scénáře Diskuze Inzeráty Odkazy Kontakt
Roky Archiv Diskuze
2012
Texty vyjadřují názory autorů. Jedná se o neupravený přepis Diskuze. Z uvedených e-mailových adres byl odstraněn zavináč.
Odkazy
2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009

fido

FILMOVANI.cz reaguje:

1.1.2013 (13:41)X

To se většinou píše do divadelního scénáře. U filmového scénáře jsem ještě nezažil, aby tam byl napsán seznam postav. Ale pokud ti to výslovně nikdo nezakáže, tak si tam klidně postavy napiš.

22.12.2012 (12:16) 
fido

FILMOVANI.cz reaguje:

24.12.2012 (14:13)X

Z každého filmového scénáře se dá udělat televizní a naopak. V editoru to jde za sekundu. Takže se to takhle nedá rozlišit.

fido reaguje:

24.12.2012 (20:49)X

A ve kterém?

FILMOVANI.cz reaguje:

24.12.2012 (21:33)X

Celtx, FinalDraft... a ručně se to dá také zvládnout. Ale ještě jsem nezažil, aby někomu v ČR vadilo, zda je scénář v té či té podobě.

fido reaguje:

25.12.2012 (13:53)X

Díky za odpověď

15.12.2012 (12:06)
dratenik7 E-mail

FILMOVANI.cz reaguje:

17.12.2012 (14:21)X

A myslíš soutěž filmovou nebo scenáristickou. Ta filmová je např. http://www.dokument-festival.cz/ - myslím, že kdysi se tam mohl přihlásit každý se svým dokumentem... teď nevím, jak to chodí. A jen scenáristická soutěž týkající se dokumentů myslím není, ale pokud máš scénář k dokumentu, tak je asi nejlepší volbou zkusit ho nabídnout do České televize, kde přijímají všechny typy scénářů a námětů.

dratenik7 reaguje:

18.12.2012 (12:14)X

Díky moc za info! Myslím jako filmovou soutěž. Na tu Čt se mrknu taky

FILMOVANI.cz reaguje:

18.12.2012 (12:44)X

Kdyžtak se obrať na někoho z toho Jihlavského festivalu, protože oni by měli mít nejlepší přehled o dokumentární tvorbě.

10.12.2012 (23:00) 
vavra

dratenik7 reaguje E-mail:

13.12.2012 (09:58)X

Čus, s tímhle sice poradit nedokážu, ale ten váš scénář by mě zajímal. Přečet bych si ho a pak bych podal nějakou kritiku . Jestli ovšem nechcete vaše dílo ukazovat, nemusíte

FILMOVANI.cz reaguje:

15.12.2012 (12:48)X

Základem je mít profesionálně přeložený scénář a přetištěn do US standardu, tedy na papíru formátu "letter". Dalším bodem je, aby se váš scénář vůbec někomu líbil. V naší nefilmové zemi se jen do jediné soutěže ročně hlásí 100 scénářů. V USA to budou desítky tisíc scénářů. Takže peníze bych nechal až na dobu, než vám někdo řekne, že by o váš scénář měl zájem. Aby vás "neochcali", zaregistrujte si scénář zde: http://www.wgawregistry.org/webrss/ - bez toho se ho ani nepokoušejte nabízet, protože spousta lidí by váš scénář bez této registrace ani neotevřelo. Touto registrací budete mít zaručeno vaše autorství a v případě sporu máte velkou šanci na vítězství.

Tuším, že v USA mají scenáristé nějakou organizaci, která udává minimální výše honorářů za scénář... a závisí to na tom, kolik scénářů už jste prodali. Někde jsem to myslím četl, ale detaily už si nepamatuju.

Jestli to myslíte vážně, tak se obraťte na Markétu Dočekalovou, která by vám s tím nejspíše (za honorář) pomohla.

vavra reaguje:

16.12.2012 (15:08)X

Díky moc. A neradi bychom ho ukazovali, protože zatím takový nápad tu ještě nebyl a opravdu to je originální.

FILMOVANI.cz reaguje:

17.12.2012 (14:09)X

Zde jsou detailně popsány minimální výše honorářů:

http://www.wga.org/uploadedFiles/writers_resources/contracts/min2011.pdf

2.12.2012 (20:28) 
Karolína

FILMOVANI.cz reaguje:

3.12.2012 (19:11)X

Myslíš u sekce Jak napsat technický scénář? Jo, kdysi jsem to sliboval... tak až budu mít čas, tak je vytvořím.

22.11.2012 (15:38) 
rublík

dratenik7 reaguje E-mail:

23.11.2012 (18:18)X

Nejdřív na počítač a pak ručně na papír by ztrácelo smysl

FILMOVANI.cz reaguje:

25.11.2012 (14:10)X

Kolik už jsi napsal scénářů? Nebo kolik jsi napsal stran? Čím víc se kdo ptá, tím méně toho kdy napsal a napíše...

Snad záleží na každém, jak mu to vyhovuje - jestli bude psát na papír propiskou, tužkou, nebo perem nebo na PC, notebook nebo mobil. Stejně tak by měl každý nejdříve napsat scénář - jakoukoliv formou, a až poté zjišťovat odpovědi na konkrétní otázky - ne naopak.

rublík reaguje:

25.11.2012 (19:23)X

Dratenik7 to blbě pochopil!

FILMOVANI.cz reaguje:

27.11.2012 (13:11)X

Nebo si jen dělal srandu. Je to jako by ses ptal, jestli je lepší Snickers nebo Mars. Vyzkoušej a uvidíš. Dřív jsem psal ručně, protože jsem neměl počítač. Také jsem psal ručně, protože jsem chodil psát do přírody a nemusel jsem se spoléhat na baterie. Teď mi vydrží baterka v notebooku celý den a notebook je menší než A4, tak píšu už jen na notebooku.

Psaní perem

+ romantičtější, kdykoliv, kdekoliv

- pomalejší, nutno přepisovat

Psaní na PC

+ rychlejší, přehlednější

- závislost na baterii i na počasí

Rovnou tu doporučím i nejlepší noťas pro psaní scénářů venku v přírodě. I když už může být jiný, ale co... Acer Aspire One s 11.6 palcovým displejem. Proč? První nejmenší netbook se 100% velkou klávesnicí - ty menší jsou na prd a pro psaní nevhodné. Tyto netbooky mají klasicky velké klávesy, takže si brzy zvyknete na rychlopsaní. Baterie vydrží 7 hodin a za necelé dva tisíce si můžete koupit baterku další. Je malý, lehký, levný - já ho koupil před lety za 6600 a slouží do teď, původní baterie pořád vydrží kolem pěti hodin. Doma píšu na velkém noťasovi nebo PC, ale na cesty nic lepšího (cena, hmotnost, rozměry, výdrž) tenkrát nebylo.

20.11.2012 (14:22) 
Martina E-mail

FILMOVANI.cz reaguje:

21.11.2012 (15:09)X

S Final Draftem nepomůžu. Překlad scénáře dělají např. zde: http://www.itc.cz/cz/ceny-prekladu.html

pjoter reaguje:

4.1.2013 (19:09)X

Teď raguji na ten odkaz... pokud jsem vše dobře spočítal, tak při ceně 350 kč za normostranu by mě překlad právě dokončeného scénáře přišel na 22 tisíc kč... hm...

19.11.2012 (16:49) 
rublík

FILMOVANI.cz reaguje:

21.11.2012 (09:28)X

Běžně stačí plastová. Ale pokud bys chtěl scénář více používat - často v něm listovat, můžeš vyzkoušet nějakou odolnější vazbu, protože ta plastová se časem uvolňuje. Také záleží na tom, jak velký průměr kroužku ti dají. Když je moc malý průměr (listy jsou tam jen tak tak), vazba se více uvolňuje. Ale pokud jenom scénář někomu nabízíš, moc bych tu vazbu neřešil, protože se scénářem obvykle prolistuje pouze jedenkrát.

15.11.2012 (15:30) 
drnda

drnda reaguje:

15.11.2012 (17:50)X

prosím odpovězte!

dratenik7 reaguje E-mail:

17.11.2012 (19:47)X

cca 100 ale třeba taky 150 nebo jen 80, na tuhle otázku nelze přesně odpovědět


drnda

dratenik reaguje E-mail:

15.11.2012 (10:48)X

kdekoli, kdykoli, cokoli. Záleží na zpracování. Vyzkoušet si to na vlastní kůži

13.11.2012 (19:49) 
dingik

dratenik reaguje E-mail:

15.11.2012 (10:47)X

já si myslim že je to úplně jedno

11.11.2012 (16:59) 
figo

FILMOVANI.cz reaguje:

11.11.2012 (19:16)X

Scénář je momentálně nabízen k realizaci.

11.11.2012 (16:57)
drnda
10.11.2012 (14:43) 
figo

FILMOVANI.cz reaguje:

11.11.2012 (08:39)X

V ČR je úplně jedno jaká forma scénáře se zvolí.

Někdo ten televizní nazývá "evropským" (nejspíš Češi), což je myslím zavádějící, protože i v Evropě se u filmů používá ve velké míře ten "filmový". Správné označení tohoto dvousloupkového scénáře je A/V - Audio Visual. Tento scénář je přehlednější z hlediska natáčení, nikoli však čtení. A literární filmový scénář by měl sloužit jen pro čtení, nikoli pro natáčení. Takže A/V scénář by se měl používat tam, kde se podle tohoto scénáře rovnou natáčí - dokumenty, TV filmy, "TV opery" apod.

9.11.2012 (19:01)
drnda

FILMOVANI.cz reaguje:

10.11.2012 (14:25)X

V literárním scénáři postačí, když se ta scéna vloží do scény, kde je umístěn např. televizor, ve kterém běží ona reportáž.

INT. POKOJ - DEN

Postava se dívá na TELEVIZOR, ve kterém běží reportáž s ní samotnou.

NA TELEVIZNÍ OBRAZOVCE: Postava hovoří s TELEVIZNÍM REPORTÉREM.

_ _ _ _ _ _POSTAVA (M.O.)

_ _ _ _ (z TV)

Máte pravdu pane redaktore.

Ale záleží také na tom, jak moc je ta reportáž v TV důležitá - jak moc se tam mluví apod. Také by to šlo zapsat např. jako telefonní hovor. http://www.scenar.filmovani.cz/jaknapsat/6-priklady-ukazky-faq.html#telefon

Záleží opravdu na tom, jak moc je ta reportáž podstatná a obsáhlá. V technickém scénáři to rozhodně budou dvě scény, ale do literárního scénáře se to může zapsat tak, jak jsem uvedl v příkladu. Pokud tedy ta reportáž bude delší a budou prostřihy mezi televizí a tím pokojem, udělal bych to formou PROSTŘIHŮ (viz. telefonní hovor).

9.11.2012 (16:42) 
pjoter

FILMOVANI.cz reaguje:

9.11.2012 (17:50)X

Napsal bych to tou formou SÉRIE ZÁBĚRŮ. Psaní nových obrazů by to zbytečně rozkouskovalo. Osobně používám sérii záběrů vždy, když popisuji nějaký děj a zároveň hraje píseň - videoklip.

8.11.2012 (18:50)
drnda

FILMOVANI.cz reaguje:

9.11.2012 (09:30)X

Zahraniční (USA) odborný názor je takový, že scenárista čísla obrazů (scén) psát nemá, protože scény si čísluje až režisér nebo např. producent, protože v tom mají vlastní systém. Pokud to tedy není výslovně uvedeno, čísla scén bych nepsal. Na druhou stranu zase čísla scén pomáhají v lepší orientaci. Osobně zastávám takový názor, že pokud se scénář nabízí v soutěži, tak by tam čísla obrazů být nemusela (scénář pouze někdo za hodinu přečte a již nad ním více času netráví). Ale pokud se scénář nabízí k realizaci, čísla scén mohou usnadnit orientaci při dalších úpravách.

Konečné číslování obrazů se stejně dělá až u finální verze scénáře a závisí to na spoustě věcí. U nás jsem se nesetkal s tím, že by někdo číslování obrazů výslovně vyžadoval.

8.11.2012 (10:26)
zaviandik

FILMOVANI.cz reaguje:

9.11.2012 (09:39)X

Pokud tu mladší postavu bude hrát jiný herec, nejspíše by bylo dobré vždy popisovat, že se jendá o postavu jiného věku – např. stačí za jméno postavy uvést věk do závorky, nebo popstat, že se jedná o postavu za mlada. Ale pokud je dostatečně popsána a označena ta retrospektiva, tedy je-li jasně označena doba, kdy se děj odehrává, k postavě se asi nic už psát nemusí, protože bude vyplývat z kontextu, že je postava mladší.

Díval jsem se např. na scénář Titanic, a tam Cameron píše pouze Rose – ať už stoletá nebo mladá. Pokud určitou postavu hrají třeba tři herci – dítě, adolescent, dospělý – v titulcích se objevuje např. John (4 Year Old), John (11 Year Old)...

Takže to popiš tak, aby to bylo čtenáři jasné. Pokud z děje vyplývá, že je postava mladší, asi už to pak k postavě psát nemusíš. Záleží hodně na těch okolnostech (kolik má konkrétní postava prostoru, kolik těch postav je, atd.). Jestli si vybavuješ nějaký film, kde hraje více herců jednu postavu v růzém časovém úseku, tak si vyhledej scénář a podívej se, jak je to tam řešené.

POV: http://www.scenar.filmovani.cz/jaknapsat/technicky-scenar-4.html#POV

Kamera se jakoby dívá něčím pohledem – rozhlíží se. Např: TERMINATOR POV = vidíme to, co vidí Terminator – červenou obrazovku, číselné údaje...

29.10.2012 (13:15) 
dratenik E-mail

FILMOVANI.cz reaguje:

31.10.2012 (09:56)X

V ČR na formě asi moc nezáleží. Důležité je, že to bude vypadat jako scénář.

dratenik reaguje E-mail:

31.10.2012 (15:59)X

Ok. Díky. Mě totiž nejvíc vyhovuje forma filmového scénáře.


Lenka

FILMOVANI.cz reaguje:

24.9.2012 (11:53)X

Peníze z autorských práv jdou držiteli autorských práv, což obvykle bývá autor nebo někdo, komu byla práva postoupena. Pokud jde o knihu, tak se obrať na nakladatele nebo vydavatele. Cena bývá různá a záleží na domluvě a především účelu použití. U filmového scénáře, který vznikl adaptací určitého literárního díla, se nemusí vždy autorovi platit předem nějaká finanční částka, ale třeba bude autorovi plynout určité procento ze zisku apod. Je to různé a závisí to na spoustě okolností. Podrobnosti si domluv s držitelem autorských práv.

6.9.2012 (11:14)
dratenik E-mail

FILMOVANI.cz reaguje:

8.9.2012 (19:52)X

Trochu jsem to nepochopil. Myslíš, jak má vypadat scénář k dokumentu? Scénáře dokumentů jsou např. zde: http://www.ceskatelevize.cz/porady/1065433507-pamet-stromu/213-prehled-dilu-scenare/

dratenik reaguje E-mail:

12.9.2012 (14:09)X

Ano, zajímá mě jak má vypadat scénář k dokumentu . Díky moc za odkaz

20.8.2012 (13:25) 
Honza

dratenik reaguje E-mail:

21.8.2012 (23:19)X

Pokud se nemejlim, tak to piš do akce. Třeba co jsem se jednou koukal na scénář k pánu prstenů 2, tak v akci bylo napsáno: pomalu se objevují titulky s nápisem Two Towers nebo kamera letí přes hory a objevují se titulky... atd. Ale radši si počkej na přesnější odpoveď

FILMOVANI.cz reaguje:

22.8.2012 (11:19)X

Do postavy bych to nepsal. Tam bych to napsal jen tehdy, pokud ten titulek někdo čte.

Osobně jednoduše napíšu do akce: TITULEK: TEXT TITULKU. Nebo třeba "Objeví se TITULEK: TEXT TITULKU apod. Hlavně zvýrazni, že se jedná o titulek, aby to každý pochopil. Víc si myslím není potřeba.

Honza reaguje:

24.8.2012 (11:49)X

Díky za tipy :).

16.8.2012 (17:08) 
Janča

rublík reaguje:

16.8.2012 (18:39)X

Já si myslím že to psal v programu OpenOffice a písmem Courier New.Já osobně píši pořád televizní formát protože si myslím že je to tak pro české spisovatele daný.Filmový typ textu je spíše pro američany.

Rublík

16.8.2012 (16:39)
Markéta

FILMOVANI.cz reaguje:

17.8.2012 (11:27)X

Ahoj. Ohledně scénáře na reklamu jsem odpovídal na straně 7/12 této diskuze, tak se tam koukni. S tou reklamou je to složitější, protože u „áčkových“ produktů se většinou nevytváří pouze jeden spot, ale celá kampaň, která v sobě zahrnuje mnoho aspektů. Ale pokud si chceš vytvořit reklamu sama pro sebe, stačí běžný scénář. Ale jelikož spot bývá dlouhý pouze 30 sekund, určitě by bylo dobré vytvořit nějaký obrazový scénář. Ten název výrobku bych napsal do nějakého průvodní textu, kam bych ještě napsal záměr té reklamy atd.

14.8.2012 (19:12)
Nikola E-mail

Karlat reaguje E-mail:

14.8.2012 (21:45)X

Ahoj Nikolo,

Zkušenost s tím zatím nemám, ještě jsem nic nenapsal, ale budu zkoušet (mimo jiné) kontakty, které najdu tady:

www.asociaceproducentu.cz

Je jich tam tolik, že by jeden řekl, že se o každý scénář musí prát. Nevíte někdo, kolik je vlastně nás?

FILMOVANI.cz reaguje:

16.8.2012 (09:18)X

Ve filmovém scénáři se píše postava velkými písmeny pouze tehdy, pokud se objeví poprvé. Je to z toho důvodu, aby si čtenář uvědomil, že ta postava je nová. Dále se už píše běžnou velikostí.

31.7.2012 (17:15)
petr

FILMOVANI.cz reaguje:

1.8.2012 (10:57)X

Tvé požadavky se trochu vylučují. Buď chceš někoho dobrého nebo někoho, kdo to udělá zadarmo. Když je někdo dobrý, tak to nebude dělat zadarmo. Já znám akorát Markétu Dočekalovou - http://tvurcipsani.cz/

Ty zadarmo hledej na literárních serverech. Ale těžko někdo bude trávit svůj čas tím, že někomu cizímu udělá zadarmo podrobnou analýzu literárního díla.

petr reaguje:

1.8.2012 (11:33)X

Díky moc za radu :-)

29.7.2012 (13:38) 
dratenik E-mail

FILMOVANI.cz reaguje:

29.7.2012 (17:12)X

Asi bych volil spíše ten televizní, ale je to vcelku jedno. V US mají speciální formát - je podobný filmovému, ale jsou tam odlišnosti. Sitcom se člení na dějství (jednání) a případně scény (obrazy) - jako v divadelní hře. U každého obrazu se napíše klasický nadpis jako ve filmovém scénáři, ale podtrhne se, tedy např. INT. POKOJ. Pod to se do závorky napíší jména všech postav, které se v tom daném obrazu vyskytují. Akce se píše velkými písmeny, protože jí je v sitcomech málo. Sitcom se skládá především z dialogů. Ten formát nejspíš vytváří Final Draft.

Pro ČR však postačí ten běžný dvousloupkový scénář.

dratenik reaguje E-mail:

30.7.2012 (10:32)X

Děkuji moc za rychlou odpověď! Asi si zvolím ten filmový scénář protože mi více vyhovuje.

27.7.2012 (10:21) 

FILMOVANI.cz reaguje:

27.7.2012 (15:35)X

Pro US scénář třeba na Amazonu. http://astore.amazon.com/scriptsupplies-20

Pro CZ scénář nejsou žádné zvláštní desky potřeba a desky se seženou tam, kde se dělá vazba.

25.7.2012 (20:46)
Karlat E-mail

FILMOVANI.cz reaguje:

27.7.2012 (08:47)X

Do literárního scénáře bych ten dialog nepsal. Čtenář scénáře by měl vědět to samé, co ví divák. Pouze bych popsal emoce aktérů rozhovoru, aby bylo patrné, o čem se baví. Až se bude film točit, někdo ten dialog bude muset napsat.

dratenik reaguje E-mail:

29.7.2012 (13:34)X

Zdravím,

tak úplně chápu a vůbec mi to nevadí, že scénář bude mít zpoždění . Můj první scénář sem měl tenkrát v plánu dodělat na vánoce a nakonec jsem ho dodělal až někdy začátkem léta.

A kdybych byl v takové situaci s tím "stínem", tak bych dialog napsal ale tohle jsem nikdy nedělal, takže se přikláním k radě od autora tohoto webu.


Kačka

Karlat reaguje E-mail:

20.7.2012 (13:04)X

Ne že bych uměl poradit, ale mám dotaz, co je to a/v scénář?

FILMOVANI.cz reaguje:

20.7.2012 (13:56)X

Jestli jsem to pochopil, tak chceš, aby třeba dialog (jméno postavy) byl na jiném řádku než je text akce (záběru). Jestli jo, tak po té, co napíšeš "záběr", dej enter a zvol opět "záběr" a stiskni mezerník, a poté opět enter. Dostaneš se tak na další řádek bez toho, aby v tom předchozím bylo cokoliv napsáno. Poté může psát třeba dialog a bude na jiném řádku, než předchozí "záběr" a v naformátované úpravě bude ve sloupku v jiné úrovni než text v pravém sloupci.

FILMOVANI.cz reaguje:

20.7.2012 (14:01)X

A/V scénář je dvousloupkový scénář - na tomto webu popsaný jako televizní scénář. Někdy se užívá i název evropský formát.

Kačka reaguje:

20.7.2012 (17:51)X

Díky moc, už to jde :-).

19.7.2012 (11:27) 
Káťa

FILMOVANI.cz reaguje:

19.7.2012 (17:41)X

http://wiki.openoffice.cz/

Jestli chceš vědět něco konkrétního, tak musíš položit konkrétní dotaz. A s tím Celtx jsem to nepochopil. Kdyžtak to upřesni,.

18.7.2012 (14:50) 
Kačka
15.7.2012 (23:06) 
Hendy E-mail

Deem reaguje:

16.7.2012 (13:11)X

Ahoj,

desetitisíce až statisíce. Pro nováčka je to okolo sta tisíc. Pro zkušeného tvůrce to může být i několik set tisíc, ale to už musí mít jméno nebo musí pracovat na něčem, u čeho je velký potenciál na úspěch. Jinka platy scénáristů jsou nic moc. Nejlépe se mají ti seriálovi

Hendy reaguje:

19.7.2012 (00:44)X

Díky

10.7.2012 (22:01) 
Karolina Maskova E-mail

FILMOVANI.cz reaguje:

15.7.2012 (13:56)X
1.7.2012 (23:57) 
veronika Veselá E-mail

Karolina Maskova reaguje E-mail:

2.7.2012 (10:17)X

Ahoj,

ja ho stahovala na techto strankach:

ODKAZY-TEXTOVE EDITORY-CELTX

po kliknuti na CELTX by ses mela dostat na jejich stranky a z tech tenhle program bezproblemu stahnout. alespon ja s tim zadny problem nemela. jinak, muzes zkusit i ulozto.cz, ale nejsem si jista, jestli tam Celtx je.

FILMOVANI.cz reaguje:

2.7.2012 (11:52)X

Teď tam zavedli registraci, tak se musíš nejdříve registrovat, a pak by to asi mělo jít stáhnout. Stačí vyplnit e-mail a heslo. Ale ještě jsem to nezkoušel.

veronika Veselá reaguje E-mail:

2.7.2012 (22:31)X

Děkuji za radu, šlo to z uložto.cz.Diky

Karolina Maskova reaguje E-mail:

2.7.2012 (22:37)X

nemas za co. sem rada, ze to slo :)

28.6.2012 (19:22)
Karolina Maskova E-mail

Karlat reaguje E-mail:

29.6.2012 (17:09)X

Pokud je to stejné jako v hudbě, pak platí, že pokud je autor po smrti více než 70 let, nemusíš si s právy vůbec lámat hlavu. Shakespearovo dílo by dle mého názoru nemělo podléhat žádné právní ochraně.

Karlat reaguje E-mail:

29.6.2012 (21:03)X

V případě pochybností doporučuji obrátit se na právní poradenství specializované na ochranu duševního ( nebo duchovního? ) vlastnictví, např. tady:

www.patentcentrum.cz

Poskytují i bezplatné internetové poradenství. Pokud bys chtěla písemný elaborát s odkazy na příslušné zákony a paragrafy, půjde již o placenou službu.

Karlat reaguje E-mail:

29.6.2012 (22:30)X

Jo, a ještě k Hamletovi. Nejsi náhodou z Plzně nebo okolí? Pokud ano, doporučuji zajít do divadla Alfa na představení Hamleteen. Je to vynikající představení, kterému se dostalo i ocenění za originální zpracování tématu. Je tam Hamlet jako teenager. Třeba by tě to inspirovalo?

FILMOVANI.cz reaguje:

30.6.2012 (10:39)X

Hamleta můžeš bez obav adaptovat. Problém však vidím v tom, že většina scenáristických soutěží nepřijímá adaptace, pokud si autor neadaptuje své vlastní dílo. Takže bych se spíše obrátil na organizátora soutěže. S autorskými právy problém nebude.

Karolina Maskova reaguje E-mail:

30.6.2012 (16:51)X

Dekuju za rady.

Z Plzne a okoli bohuzel nejsem (muj domov je v takovy maly vesnicce na Sumave pobliz Vimperka). Ale osobne si myslim, ze to predstaveni by se mi libilo, protoze Shakespeara mam moc rada. Ty si na tom predstaveni byl?

co se tyka te souteze, jeste dneska tam napisu a zjistim si, jestli tam Hamleta muzu poslat. V horsim pripade tam poslu neco jinyho.

Karlat reaguje E-mail:

1.7.2012 (19:30)X

Jasně že jsem na tom představení byl, jinak bych si jej netroufal doporučit.

O jakou jde soutěž, smím-li se zaptat? A prošla ti ta adaptace?

Karolina Maskova reaguje E-mail:

1.7.2012 (21:29)X

Az ted mi doslo, jak hloupa otazka to byla...

No, jedna se o poskytovani nadacniho prispevku od Tv Barrandov. Posles jim namet, literarni povidku or scenar a, kdyz te vyberou, nabidnou tvoji praci nejaky producentsky spolecnosti a ta pak s tebou uzavre smlouvu a natoci film. Behem roku maji dve uzaverky (jednu do konce brezna a druhou do konce zari) a tyka se to celovecernich filmu a televizni dramaticky tvorby do stopaze max. 50 minut. Ja uz tam letos posilala namet, tak bych to ted chtela zkusit se scenarem. Co se tyka ty adaptace. Psala sem jim mail, ale jeste se neozvali...

Jinak, tady je webovka:

www.filmovanadace.cz

Karolina Maskova reaguje E-mail:

2.7.2012 (10:10)X

Tak se dneska ozvali kvuli te adaptaci. Prej to neni problem a muzu ho tam klidne poslat :)

Tomáš M reaguje:

11.10.2012 (08:30)X

Jen poznámka. Aby dílo bylo "volné", je třeba adaptovat originál. Na překlad by se mohla vztahovat stále platná autorská práva. Držím palce.

18.6.2012 (17:05) 
Petr E-mail

FILMOVANI.cz reaguje:

19.6.2012 (15:29)X

Řekl bych, že žádný takový český web není. Narazil jsem na pár webů, ale tam bylo jen pár desítek divadelních her. O žádné obsáhlé databázi nevím.

Karlat reaguje E-mail:

20.6.2012 (11:18)X

Poptal jsem se přímo jedné divadelní archivářky. Ani ona o žádném takovém specializovaném serveru neví.

Zkoušel ses poptat tady?

http://www.dilia.cz/index.php/component/k2/item/8681-pavla-kacorova

Tam by mohl někdo vědět.

Každopádně lze využít knihoven. Tam najdeš ledacos, klasického i novodobého.

16.6.2012 (23:32) 
Karlat E-mail

dratenik reaguje E-mail:

17.6.2012 (11:57)X

Ahoj, já ve svém volném čase prakticky pořád dělám něco s amatérskou filmovou tvorbou. Z toho můj nejdražší film stál cca 2000kč . Říkat Vám, že bych chtěl zkusit Váš film by bylo troufalé ale rozhodně bych si přál přečíst scénář popř. podat mojí kritiku. Díky

PS: to je vše co tak můžu říct

Karlat reaguje E-mail:

17.6.2012 (17:12)X

Tak jóóó! rád dám svůj scénář k posouzení všem zájemcům. Jen upozorňuji, že i přes moji upřímnou snahu jsem se nevyhnul poněkud nestandartnímu formátu. Budu rád, že je vůbec někdo ochoten se tím prokousat (a proposlouchat).

V podstatě půjde o pilotní projekt něčeho, co bych se tímto debutem rád naučil. Celkově pak chci spáchat (zatím) 6 opusů.

Myslel jsem, že vykání je tady zakázáno správcem serveru? Aby nám to nevymazal...

Jo, a film za 2000? To jsi ztvárnil všechny role umělecké i technické, ne? Nebo jde o PC animaci? To bohužel nevyužiji - prozatím.

Tak na konci července!

Odpovídáte X

dratenik reaguje E-mail:

18.6.2012 (08:13)X

Ok, budu tykat . V téhle částce jsou obsaženy kostýmy, sprej, "kulisy" a další drobnosti. Jestli to můžu říct trošku odborně, tak prakticky já dělám všechny posty (kamera, herec, catering, bestboy, výprava atd. ). Sice jde o hrané dílo ale každý záběr je upravený (barevný filtr, přidané objekty, masky atd., atd.) ale to už dělá můj bratr skrz pár programů. Takže toho platit nemusim. Jinak na tvůj scénář se těšim a ty se těš na mojí kritiku .

Karlat reaguje E-mail:

18.6.2012 (14:49)X

bestboy? Kdo to je? Napadá mě "holka pro všechno"? Tedy spíš kluk..

dm reaguje E-mail:

18.6.2012 (15:38)X

A máš někde ten svůj film zveřejněný?jestli aono, mohl bych se na něj podívat:)

dm reaguje E-mail:

18.6.2012 (15:41)X

To je otázka, zapomněl jsem otazník:) *?

dratenik reaguje E-mail:

18.6.2012 (20:24)X

Seš hodně blízko ale bestboy má na starosti osvětlení . A film ještě nikde neni protože ještě neni hotový. Bude na amaterskefilmy.cz a youtube. Teď je na netu pouze "obal na dvd", moje výroba . http://i.imgur.com/iCELV.jpg

Deem reaguje:

22.6.2012 (11:00)X

Ahoj, pokud máš napsaný scénář k celovečernímu filmu, tak bych ti nedoporučoval ho dávat ke zfilmování amatérům. Za prvé, stejně nikoho nenajdeš, protože i amatérský film, kde by všichni všechno dělali zadarmo a odehrával by se na jednom místě, by stál minimálně několikset tisíc. A to amatéři nemají. Znám několik případů, kdy se amatéři rozhodli natočit celovečerák, ale většinou to skončilo stejně. Práce jim trvaly několik let, pak to pustili někde na internetu nebo sami prodávali DVD a za měsíc po nich neštěkl ani pes. Jiní to dostali až do kin, ale kvůli špatné technice nebo málo zkušenostem, to prosvištělo ani o tom nikdo neví(hraje v tom roli i reklama). Doporučují spíš buď to nabízet filmovým společnostem(producentům), což je hodně složitá cesta a většinou nemusí vyjít. Je to totiž hodně o štěstí. Nebo si sehnat partu amatérských filmařů, co točí krátkometrážní filmy a mají nějaké ambice, ale chybí jim dobrý scénárista a začít pracovat s nimi. Jsou to většinou filmy maximálně 10-15 min dlouhé. Takže si na tom můžeš vyzkoušet psaní, porovnáš, jak to vypadá na papíře a na plátně a hlavně během jednoho roku se dá natočit spousta filmů a tím pádem posbírat spoustu zkušeností. To je podle mě základní problém naších filmařů. Oni za sebou mají třeba jeden dva krátké filmy, pak několik let nic, a potom natočí celovečerák, a pak to vypadá tak jak to vypadá. No a až kvalita vašich filmečků stoupne a budete s nimi spokojení, tak natočte a přihlaste nějaký film(y) na jakýkoliv festival pro amatéry nebo krátkometrážní filmy. A až pak budeš nabízet něco nějakému producentovi, tak mu můžeš ukázat i svojí předešlou práci nebo ocenění z nějakého festivalu. To už je lepší vizitka, než mu říct, že máš rád filmy.

7.6.2012 (10:44) 
Standa

FILMOVANI.cz reaguje:

8.6.2012 (18:43)X

V takovém případě bych ho nezveřejňoval na internetu, ale obrátil bych se na nějakého agenta, nebo bych zkusil nějakou soutěž. V USA mají dost agentů, kteří mají k dispozici více než dost scénářů, takže rozhodně nemusejí hledat scénáře na internetu.


Fido

FILMOVANI.cz reaguje:

17.5.2012 (08:17)X

Jestli se čtyři autoři domluví, tak to není problém. Seriály mohou psát i desítky autorů. Jde jen o to, jak si tu práci rozdělí. Provedení triku se do literárního scénáře nepíše - tam se popisuje pouze to, jak výsledný trik bude vypadat. Jak se triku docílí, to už si zpracuje ten, kdo trik vytváří.

2.5.2012 (10:28)
Donnasy

FILMOVANI.cz reaguje:

2.5.2012 (10:51)X

Rozhlasová hra (scénář) se píše obdobně jako divadelní scénář . Celý scénář se skládá prakticky jen ze jmen postav a následujících dialogů. A též se popisují zvuky, hudba, písně apod. Nic složitého na tom není.

Zde jsem našel nějaké scénáře:

http://casopisdisk.amu.cz/cs/archiv/rocnik-2006/disk-18-prosinec-2006/rodinny-priatel

http://casopisdisk.amu.cz/cs/archiv/rocnik-2005/disk-14-prosinec-2005/clovlk

Donnasy reaguje:

5.5.2012 (14:06)X

dikeeeeeeeees :)

1.5.2012 (19:31)
dratenik E-mail

FILMOVANI.cz reaguje:

2.5.2012 (08:12)X

Pokud by se jednalo konkrétně o ten můj scénář, tak by se to tam nepsalo, protože se celý obraz bude muset vytvořit v počítači. To platí i o jakékoliv jiné CGI scéně. V technickém scénáři by to mělo být rozepsáno pouze okrajově (aby se vědělo, že tam ta scéna je), protože se ta scéna nebude fyzicky natáčet někde na place. Scénu budou vytvářet specialisté v počítačích.

Jak jsem psal, technický scénář neslouží všem členům štábu. Proto to vypadá asi tak, že se režišér setká s člověkem, který má na starosti výrobu počítačových efektů a podrobně proberou, jak má ta scéna vypadat. Režisér řekne své představy, případně načrtne storyboard, ukáže obrázky apod. Dále už je to idividuální, jak spolupráce probíhá. To platí i o všech dalších činnostech, které přímo nesouvisejí se základním fyzickým natáčením filmu (snímání kamerou, běžné pohyby kamery, herců a dalších předmětů).

Platí tedy, že v technickém scénáři by měly být popsány jednotlivé záběry, ale nemělo by se popisovat příliš detailů (rekvizity, oblečení herců). Kromě technického scénáře se vypracovávají spousty dalších dokumentů, které právě řeší to, co není obsaženo v technickém scénáři. I pokud se natáčí např. složitá akční scéna, tak se vypracovává samostatný postup, na kterém pracuje např. "akční režisér", koordinátor kaskadérů, apod.

Když to shrnu, tak v technickém scénáři (dle definice tech. sc.) by se mělo popsat to, co se odehrává v záběru a jak pohybovat kamerou. U ostatních složitějších věcí se vypracovává samostatný postup (výroba rekvizit, tvorba vizuálních efektů, složité kaskadérské kousky, výroba speciálního make-upu atd. atd. atd.)

FILMOVANI.cz reaguje:

2.5.2012 (08:19)X

Na druhou stranu, pokud vypracováváš scénář pouze sám pro sebe a pro lidi, které znáš, můžeš všechno napsat do jednoho technického scénáře. V předchozím příspěvku jsem spíše popsal to, jak to asi vypadá u "velkých" filmů. Jestli se tedy nechceš probírat při natáčení velkým množstvím dokumentů, klidně to všechno napiš do jednoho scénáře. Je to zkrátka individuální.

dratenik reaguje E-mail:

4.5.2012 (19:43)X

Díky za vysvětlení. Já to píšu pro sebe, takže to všechno flákám dohromady. Něco tam ani nepíšu, to až v postprodukci budu řešit ale já jsem hlava děravá, tak se snažím tam psát skoro vše.

30.4.2012 (12:06)
filmík

FILMOVANI.cz reaguje:

30.4.2012 (12:10)X

Na fotografii je scénář tak, jak jsem ho přihlásil do soutěže. V podmínkách stálo, že se scénář odevzdává nepodepsaný. V sekci Moje scénáře jsou titulní strany upraveny pro prohlížení na webu. Titulní strana i celý scénář má vypadat tak, jak si to přeje zadavatel. Pokud žádný zadavatel není, měl by scénář vypadat tak, jak je popsáno na tomto webu a titulní strana tak, jak je popsáno v jednom z předešlých příspěvků.

filmík reaguje:

30.4.2012 (12:19)X

děkuji za vaši rychlou odpověď a ještě mám otázku:

název filmu na titulní stránce mám psát tučně nebo normálně

29.4.2012 (15:26)
filmík

FILMOVANI.cz reaguje:

29.4.2012 (15:41)X

Scénář by měl mít tolik stran, kolik minut by měl trvat film. Obvykle je to 90 až 120. Více než 120 stran se nedoporučuje psát, pakliže budeme scénář někomu nabízet, protože by se třeba někomu nechtělo číst 250 stránkový scénář.

Tyto i další informace se dozvíte např. v knize Jak napsat dobrý scénář. Kdo to myslí se scenáristikou vážně, tak si tuto (i další) knihu přečte.

filmík reaguje:

29.4.2012 (15:55)X

Budu pokračovat ve svém scénáři s názvem WILLIAM. Vše budu dělat jako je napsáno v souboru Jak napsat filmový scénář.Jsem zvědavý jaká forma a co z toho vyleze. Určitě to bude podařené dílo.

FILMÍK

29.4.2012 (14:53)
filmík

FILMOVANI.cz reaguje:

29.4.2012 (15:11)X

Podle toho, komu to budeš nabízet. Pokud televizi, tak tv formát, jinak filmový. Nezáleží na žánru, záleží na tom, pro koho je scénář určen. Pokud to ještě nevíš, tak to napiš "americkým" stylem, a později to můžeš přeformátovat do sloupců, což nezabere zas tak moc času.

26.4.2012 (16:58) 
filmík

dm reaguje:

26.4.2012 (17:40)X

Myslim že ty kroužkové budou asi nejlepší. Pokud chceš svůj scénař někomu nabízet, tak na deskách nešetři. Mysli na to, že komu ho budeš posílat, tak mu může denně chodit více podobných scénářů, tak ať už na první pohled udělá dojem:) Titulní strana nevypadá nijak složitě. Stačí uvést jen pracovní název filmu, označení žánru filmu, předpokládaný počet minut, tvoje jméno a co nejpodrobněji tvůj kontakt.

FILMOVANI.cz reaguje:

26.4.2012 (20:49)X

Obrázek už byl zveřejněný v této diskuzi na str. 5/10.

http://www.scenar.filmovani.cz/jaknapsat/pic/a.jpg

Jaké informace by měly být na titulní stránce se většinou dozvíte u zadavatele (v případě soutěží). Zde je příklad, co by měla obsahovat titulní strana scénáře v USA. http://www.screenwriting.info/17.php

Všeobecně by se dalo říct, že by tam mělo být: název scénáře, celé jméno autora, kontakt na autora.

26.4.2012 (16:12)
žujda

FILMOVANI.cz reaguje:

26.4.2012 (20:55)X

To sám nevím. Ten scénář píšu jen sám pro sebe, když mám náladu. Zatím jsem tak ve čtvrtině. Momentálně mám rozpracovaný jiný scénář.

18.4.2012 (13:13) 
FILMOVANI.cz

Dratenik reaguje E-mail:

25.4.2012 (11:31)X

Čau,

Tak teď je to dotaženo k dokonalosti. Názorná ukázka + vysvětlivky tomu dodávají hodně. Jen ten náhled obrázku se mi ukazuje hodně zdeformovaně (možná to je chyba v mém prohlížeči). Jinak to je skvělá práce.

FILMOVANI.cz reaguje:

25.4.2012 (13:38)X

S tím obrázkem asi problémy budou. Ve Firefoxu to u mě vypadá normálně, ale na jiných prohlížečích to asi může blbnout - záleží také na rozlišení obrazovky. Proto tam je taky odkaz přímo na obrázek v novém okně. Ale nejsem webový profík, tak už s tím nic neudělám.

8.4.2012 (13:57) 
Karlat E-mail

FILMOVANI.cz reaguje:

8.4.2012 (16:08)X

Osobně píseň napíšu např. do pole akce hned na začátek scény. ZAČNE HRÁT PÍSEŇ nebo HRAJE PÍSEŇ "BREAKAWAY od KELLY CLARKSON apod. Obvykle to píši jako SÉRII ZÁBĚRŮ.

Pokud mají znít hudební skladby po většinu doby filmu, psal bych jejich názvy hned do nadpisů scén, např.: EXT. PLANINA - DEN (PÍSEŇ: XXX OD XXX) Když bude skladba pokračovat i v další scéně, napsal bych např. do nadpisu scény: EXT. LES - DEN (POKRAČUJE PÍSEŇ XXX OD XXX) nebo bych to "pokračování" napsal do pole akce. Stejně tak bych možná napsal i že píseň dohrála.

Obyčejně se písně do scénáře nepíší, protože se to řeší až v postprodukci (pokud to není muzikál), ale pokud hrají písně důležitou roli, nějak se to do scénáře zapsat musí. A ten zápis musí být jednoznačný - tedy musí se vědět kdy píseň začíná a kdy končí.

A pokud do scnáře uvede scenárista konkrétní skladbu, zadělává si tím na problém, protože je někdy (často ) velice složité zajistit si ke konkrétní skladbě autorská práva. Je to jako kdyby spisovatel psal knihu a používal tam spoustu úryvků z cizích knih aniž by k tomu měl svolení držitelů autorských práv, a pak si ta práva začal shánět až po dopsání knihy. A samozřejmě by se dalo očekávat, že všechny souhlasy nesežene a bude tak muset celou knihu přepracovat...

Karlat reaguje E-mail:

9.4.2012 (12:28)X

Autorská práva jsou v pohodě, autoři jsou buď po smrti více než 70 let nebo jde o hudbu lidovou nebo moji vlastní.

Díky za radu, tak nějak to zkusím řešit. Ideální by pro mě bylo psát scénář přímo do partitury, ale obávám se, že ne každý producent či režisér bude ochoten a schopen prokousávat se notovým zápisem.

Napadá mě otázka: Nevíte, jak moc jsou lidé od filmu hudebně vzdělaní? Někdy jsem překvapen, jak citlivě a vkusně je s filmovou hudbou nakládáno, ale zdaleka ne vždy. Určitě je to kus od kusu, tak si říkám, jestli třeba hudbu studují jako jeden z předmětů na FAMU? Jak dlouho a v jakém rozsahu? A zdali aktivně nebo jen pasivně?

Nakonec bych možná bych přeci jen požádal o pomoc při hledání informací, jak se píše scénář k videoklipu. Ne že by to bylo přesně to, co hledám, ale určitě neprohloupím, když se s tím seznámím. Také myslím, že to může být i pro ostatní návštěvníky těchto stránek inspirující, zatím jsem tu nic podobného nečetl. (možná jsem přehlédl?)

Děkuji, přeji krásný den.

dratenik reaguje E-mail:

9.4.2012 (21:18)X

Zdravíčko,

já jsem v hlavě přes rok nosil a lehce i tvořil jakýsi "videoclip", kde hudba tvoří rovněž důležitou roli a v celém snímku se řekne jen jedno slovo. No a scénář si píšu jak já uznám za vhodné. Na těchto stránkách jsem se to naučil (literární i technický) a svůj scénář si dělám k obrazu svému (páč to budu i režírovat ). Scénář už mám napsáný, liter. i tech. v jednom. Jen kostýmy a mejkap si píšu na desky

FILMOVANI.cz reaguje:

10.4.2012 (09:30)X

1. "Lidé od filmu" je široký pojem, který zahrnuje desítky řemesel. Hudbu má ve filmu na starost třeba skladatel, který např. vystudoval hudební školy a k filmu se dostal až později. Užití konkrétních písní je třeba zase na "music supervisor", který zase plní přání třeba režiséra a uplatňuje je společně se střihačem. Některý režisér je i scenárista nebo kameraman, někdo se k režii dostal jako herec. Nedá se proto říci, jak je konkrétní filmová profese "vzdělaná". Obecně se dá říci, že např. muzikály režírují režiséři, kteří mají k hudbě blízko. Ne všechno je však zásluhou pouze režiséra - některé scény více režíruje třeba choreograf.

2. Pro scénář k videoklipu není asi žádný konkrétní standard, protože videoklipů jsou desítky různých stylů. Když si vezmu např. dnešní běžný videoklip, tak obsahuje nějaký příběh prostříhaný záběry na hrající kapelu a zpívající zpěváky. Dal by se udělat např. bodový scénář (jsou zde rozepsané jednotlivé časy a délky záběrů v sekundách). K tomu "příběhu" by se dal udělat běžný filmový scénář, ale pro záběry na hrající kapelu se moc literární scénář udělat nedá. Proto by se měl scénář k videoklipu podobat technickému scénáři - tedy rozepsané jednotlivé záběry (druhy, velikosti, pohyby, atd - viz. sekce "technický scénář"). Pořadí záběrů se stejně řeší až ve střižně, takže když by existoval přesný bodový scénář, stejně by se pravděpodobně výsledná podoba klipu značně lišila.

Ono je opravdu nemožné říci, jak by měl všeobecně vypadat scénář k videoklipu. Videoklip může být natočen jedním záběrem, může vypadat jako film, může být kreslený, experimentální atd. atd. atd. Filmový scénář má svůj standard, protože ho píší scenáristé, ale videoklip většinou nebývá dílem jednoho scenáristy. Videoklip spíše sestavují režiséři, choreografové, členové skupiny atd. Když jsem jednou byl u natáčení videoklipu, tak se natáčelo jen podle několika bodů (hrající kapela ve stodole, útěk ze stodoly, běh lesem, pronásledování vojáky atd.) - každý z bodů se točil několikrát z jiných úhlů atd.

Konkrétně bych Tobě poradil:

Napiš běžný literární scénář, kde okrajově popiš hudební skladby. Ještě napiš anotaci, kde popíšeš svůj tvůrčí záměr - že hudba hraje důležitou roli a jednotlivé střihy a záběry jsou závislé na hudbě nebo podobně. Pokud chceš scénář nabízet, tak by to měl být právě a pouze běžný literární scénář, protože ten bude všem srozumitelný. Až teprve jestli někoho zaujme, tak se ten dotyčný s Tebou spojí a můžete pracovat na technickém scénáři, který může být klidně napsán i do partitury, pokud to bude všem stranám vyhovovat.

Karlat reaguje E-mail:

10.4.2012 (13:49)X

Děkuji za radu, jakožto začátečník se jí rozhodně hodlám držet. Časem se uvidí.

Pro Dráteníka: Ach, jak závidím! Tvé dílo si rozhodně nenechám ujít. Co se týče toho formátu, už jsem zjistil, že stejně nebudu první. Dokonce se v té kategorii, do níž hodlám fušovat, i uděluje nějaká cena. Mohu se zeptat, o jakou hudbu se jedná v tvém případě?

Dratenik reaguje E-mail:

10.4.2012 (14:23)X

Hudba je velice dynamická a krásně graduje. Záběry, které budeme točit budou právě závislé na hudbě - ze začátku budou záběry za šera a pomalejší a ke konci už bude černá tma a děj bude u konce. Konkrétně se jedná o dvě písně z pc hry Unreal Tournament 2004 - Hyperblast. Celý tento snímek se bude odehrát ve fiktivním, pomurém světě z nedaleké budoucnosti.


dm E-mail
1.4.2012 (14:55) 
FILMOVANI.cz
23.3.2012 (10:47) 
Donnasy

Matwejko reaguje E-mail:

26.3.2012 (11:15)X

Ja si myslím, že to má byť napísané tak, ako sa aj dole v príspevku pýtal dratenik. Keď som dobre pochopil, ak teda chceš, aby na polovici obrazovky bola fotografia a na druhej bežal príbeh a pod., tak treba popísať každú scénu zvlášť. Ak sa mýlim, nech ma niekto opraví.

9.3.2012 (16:28)
dratenik E-mail

FILMOVANI.cz reaguje:

9.3.2012 (17:39)X

Nejdříve popíšeš jednu scénu a až potom druhou. Musíš si uvědomit, jak se to bude točit. Štáb nebude běhat z místa na místo, aby natočil vždy jeden záběr z jedné scény, a potom jeden záběr z druhé scény. Vždy se natočí komplet jedna scéna, a potom teprve další.

To, že se záběry budou ve filmu prolínat, se řeší až postprodukčně ve střižně. Taktéž je až na střihači, jak budou od sebe jednotlivé scény odděleny, jestli se nepromíchá jejich pořadí, nebo jestli nebude nějaká scéna zcela vyřazena. Střihem se dá téměř kompletně změnit vyznění filmu.

V technickém scénáři se řeší, co všechno se má natočit - nikoliv jak budou jednotlivé záběry a scény do sebe zapadat.

dratenik reaguje E-mail:

9.3.2012 (18:37)X

Ano, tohle chápu, jen sem chtěl vědět, jak to napsat. Je jasné, že se scéna natočí celá a pak se rozkouskuje. Jen jsem si nebyl jist, jak se tyhle prolínačky píšou na papír. Jinak díky za rychlou odpověď

6.3.2012 (21:27) 
maritana

FILMOVANI.cz reaguje:

9.3.2012 (10:56)X

Osobní zkušenost nemám, ale co jsem se dočetl, tak pouze s námětem nemáš téměř šanci. Např. v USA jsou specialisté na čtení scénářů, kteří čtou i desítky scénářů každý den - takže je vyžadován pouze kompletní scénář, a tedy pouze námětem se nebudou zabývat.

Nedávno jsem také pátral, kolik by stálo scénář přeložit. Našel jsem několik překladatelů, kteří se na toto i specializují, ale cena se myslím pohybovala od 500 Kč za stránku - takže profesionální překlad celovečerního scénáře by stál kolem 50.000 Kč. Možná se to dá sehnat i levněji, ale i tak je to asi pro většinu amatérských scenáristů dost.

FILMOVANI.cz reaguje:

9.3.2012 (11:16)X

Tady jsem např. našel překladatelskou agenturu, která překládala scénář k filmu Bathory. Zde jejich ceník:

http://www.itc.cz/cz/ceny-prekladu.html

Např. můj 118 stránkový scénář Ona obsahuje 133771 znaků, což je zhruba 75 normostran, takže by jeho překlad stál konkrétně 26.250 + 4.988 (DPH) = 31.238 Kč.

6.3.2012 (11:43) 
Donnasy

david reaguje E-mail:

6.3.2012 (15:52)X

já bych to napsal před akcí třeba jako série zpomalených záběrů letící kulky nebo natažení ruky.

Matwejko reaguje E-mail:

6.3.2012 (17:03)X

V literárnom scenári ti podľa mňa stačí poznámka k akcii. Ak by si na filme pracoval s režisérom, teda ak ním nie si ty, prerábate scenár do formy technickej (podrobne popísané scény, pohyby kamery, spomalenia času a ďalšie špeciálne efekty).

Nie som ale žiadny odborník, je to len moja rada.

dratenik reaguje E-mail:

6.3.2012 (22:07)X

Zdravim,

tohle se většinou píše do technického scenáře (není to výhradou), ale odpovědi na tyto otázky najdete na tomto webu v sekci "jak napsat technický scenář" nebo tak nějak se ta sekce jmenuje . A musím říct, že tato sekce je opravdu skvělá! Já jsem tam našel vše, co jsem o tech. scenáři potřeboval vědět.

FILMOVANI.cz reaguje:

7.3.2012 (08:55)X

V literárním scénáři by se triková scéna měla označit z toho důvodu, aby se vědělo, že tam nějaká je. Když si potom scénář čte producent a narazí třeba na zkratku CGI nebo SPFX, hned ví, že bude natáčení náročnější. Pak se může rozhodnout, jestli dá scénář scenáristovi přepracovat, nebo jestli ho ten scénář nebude dále zajímat, neboť by na něj nebyly peníze (to je pouze hypotetický příklad).

Záleží také na konkrétním filmu. Těžko se budou označovat trikové scény ve scénáři k Avatarovi nebo k SW: Epizodě 1, protože jich tam jsou stovky.

Osobně bych tedy radil postup takový, že pokud je ve scénáři pouze pár trikových scén, tak bych je nějak označil, ale pokud by jich bylo více, nijak bych je neoznačoval. Ono to samotné označování je dnes již trochu zastaralé, protože se trikové (počítačové) záběry používají již běžně - ne jak za dob Terminatora 2. Většina "jízd v autě" se dneska točí "trikem" - za modrým pozadím.

Ještě bych vám poradil, abyste se snažili trikovým záběrům co nejvíce vyhnout, pokud hodláte scénář nabízet k realizaci v ČR. Sice se výroba efektů hodně zlevnila, ale většinou je upředňostnována finančně méně náročná realizace.

Donnasy reaguje:

7.3.2012 (17:07)X

Jasne chápem, toto som potreboval vedieť. Ďakujem za odpovede :)

1.3.2012 (16:20) 
Matwejko E-mail

david reaguje E-mail:

1.3.2012 (18:04)X

ja jsem taky hledal a nenasel. Mozna ze kdyby clovek trochu dyl googloval tak by neco nasel. No a nevystaci ti proste jen preklad na googlu? Tady na teto strnce http://www.awesomefilm.com/ je celkem dost zahranicnich scenaru, ale anglicky. google to nekdy sice neprelozi zrovna nejlip, ale myslim ze sa to precist da ne?:)

david reaguje E-mail:

1.3.2012 (18:14)X

Matwejko reaguje E-mail:

1.3.2012 (23:05)X

Dík moc davide, veď uspokojím sa aj s google prekladom. Premýšľal som už aj nad tým, že si tie scenáre fakt preložím aspoň pre osobnú potrebu ale to by som do toho musel investovať mnoho času a bolo by to z väčšej časti nanivoč, fakt len pre osobné používanie. Šíriť by sa to zrejme nemohol, keďže to majú určite ošetrené.

A k tej odbornej literatúre k scenáristikem okrem knihy Syda Fielda teraz čítam "Číitanku pre scenáristov" v .pdf ( http://ftf.vsmu.sk/files/C%C3%ADtanka%20pre%20scen%C3%A1ristov.pdf ), môžem odporučiť.

Celkovo k filmu mám už zakúpenú knihu "Budování příběhu", dúfam, že mi tiež bude prínosom ( http://www.martinus.sk/?uItem=48268 ) a uvažujem o "...izmy - Ako rozumieť filmu" ( http://www.martinus.sk/?uItem=111602 ). Ak vieš niečo o týchto knihách alebo o nejakých podobného charakteru, taktiež hocikto iný, rád si vypočujem názor/y.

david reaguje E-mail:

2.3.2012 (09:48)X

Ja jsem knihu neprecetl ani jednu, az na Tvurci psani 1, tu sem jeste ale nedocetl a uz ji mam celkem dlouho rozectenou:) ja si radeji ctuju otazky a odpovedi jinych lidi na ruznych strankach. Napr. na strankach Markety Docekalove. Tam jsem si i zkousel online kurz, ktery je na tyden zdarma.

dratenik reaguje E-mail:

6.3.2012 (22:00)X

Ano, tento kurz jsem si také dělal a musím jen vřele doporučit! Pro začátečníky to pravé! Ještě musím doporučit, přihlásit se do seriálu "Rada pro autora", kde vám Paní Markéta pravidelně posílá velmi užitečnou radu ohledně tvůrčího psaní a nejen to.

Matwejko reaguje E-mail:

6.3.2012 (23:10)X

Horšie je, že ja som ten kurz jaksi prepásol... aktivoval som to, tie údaje mi nedošli hneď a po asi 10 dňoch som našiel na maily tie prihlasovacie údaje, asi nemáte tie dokumenty z toho čo? Ja som tak trochu moták totižto.

dratenik reaguje E-mail:

7.3.2012 (15:09)X

Já je náhodou mám

24.2.2012 (02:43) 
Peto E-mail

Peto reaguje:

24.2.2012 (02:46)X

teda, pardón, opravujem - názov programu je "Celtx"

david reaguje E-mail:

24.2.2012 (09:51)X

Ja pouzivam Celtx a jsem snim maximalne spokojeny. Ale vyskousej jeste treba OpenOffice nebo Final Draft.

17.2.2012 (13:48) 
dm E-mail

FILMOVANI.cz reaguje:

18.2.2012 (16:28)X

Záleží na tom, jak to vše bude dlouhé a jestli to vyprávění má přímou souvislost s aktuálním dějem. Pokud se bude jednat o kratší vyprávění (např. cca do 10 řádků), tak to můžeš napsat, jak to popisuješ. Když to vyprávění bude delší, nebo pokud se během vyprávění bude něco důležitého dít - a bude to reflektovat obsah vyprávění, je dobré to vyprávění rozdělovat a mezi to vkládat akci. Ukázku nalezneš např ve scénáři k filmu Terminator 2: (angl.) http://www.scifiscripts.com/scripts/t2.txt (je to zcela na konci).

16.2.2012 (12:33) 
Karolína Mašková E-mail

Donnasy reaguje E-mail:

16.2.2012 (14:50)X

Možno keby si to dala ako:

EXT/INT Pláž (Reminiscene Petra)

Reminiscence- je spomienka postavy alebo minulá udalosť, zlúčená do toku aktuálneho deja a odkrýva nepoznané motívy.

Ale vôbec neviem či to tak môže byť :D ale podľa mňa to má logiku.

FILMOVANI.cz reaguje:

17.2.2012 (08:46)X

Pokud jde o vypravěče, stačí např. napsat, že slyšíme hlas vypravěče (případně konkrétní postavy), a pak už napsat běžný dialog, kdy se za jméno postavy napíše M.O. (mimo obraz) nebo V.O. (voice over).

S tou slyšenou myšlenkou je to podobné. Hlavně to napiš tak, aby to bylo zřejmé. Tedy např.:

Honza v duchu přemýšlí a my slyšíme jeho myšlenky:

HONZA (M.O.)

Sakra! Co teď budu dělat?

FILMOVANI.cz reaguje:

17.2.2012 (08:59)X

Co se týká reminiscence, myslím, že je důležité si uvědomit, pro koho se ten scénář píše. Pokud nevím, kdo ten scénář bude číst, měl bych ho napsat co možná nejjednoduššeji, aby to každý pochopil. Já jsem se také musel podívat do slovníku, co to slovo znamená. Neříkám, že to takto napsáno být nemůže, ale laik by to asi nepochopil. Proto je většinou dobré psát scénář "jako pro blbečky" , aby to každý pochopil. Nikdy by ve scénáři nemělo dojít k pochybnostem o tom, co která část přesně znamená.

Karolína Mašková reaguje E-mail:

17.2.2012 (09:26)X

Ahoj, děkuju za odpove'd :) tedˇ, když to čtu, vypadá to docela jednoduše

Donnasy reaguje:

17.2.2012 (10:15)X

:D mne to dávalo zmysel tak preto :D ale aspoň si budem dávať na tieto veci pozor :D

Karolína Mašková reaguje E-mail:

17.2.2012 (11:02)X

To určitě


filmovani.cz
14.2.2012 (10:22) 
Donnasy
13.2.2012 (18:52) 
filmbizz E-mail

dratenik reaguje E-mail:

6.3.2012 (21:43)X

Zdravím,

mě osobně se české komedie nezamlouvají. Většina z nich mi přijde velice ubohých až trapných (ne všechny samozřejmě). Některé mám rád, ale jsou to ty starší. Pořád čekám na tu komedii, ve které bude ulítlý humor, ale musí být vtipný! Na tu komedii, ve které bude i hodně blázivého "nebezpečna", zkrátka na bláznivou komedii.V ČR je ale menší problém s tímto žánrem, ale je možná lepší se do toho nepouštět-

dratenik reaguje:

6.3.2012 (21:45)X

Ještě jsem zapoměl, že se snažím psát "ama" scénář k bláznivému sitcomu, ale jetli ho budu někdy realizovat asi to bude pěkná...

12.2.2012 (15:18) 
filmovani.cz
27.1.2012 (23:52) 
dratenik7 E-mail

FILMOVANI.cz reaguje:

29.1.2012 (17:39)X

Jestli se nepletu, tak technický scénář se dá označit jako záběrový scénář, takže jsou tam popsány a rozděleny jednotlivé záběry. V literárním scénáři se popisují pouze scény, v technickém scénáři jsou scény rozděleny na jednotlivé záběry. Takže např. vlevo může být napsáno číslo záběru - film má obvykle stovky záběrů. Dále se pak u záběru napíše, o jaký záběr se jedná - celek, detail, polodetail atd. - užívají se zkratky C, D, PD atd. Dále se může napsat, jakým způsobem budou záběry snímány - zda je potřeba např. jeřáb, jízda, steady-cam atd. Někdy obsahuje scénář i např. jakým objektivem se onen záběr bude točit a ohnisko. U složitějších scén může být součástí technického scénáře i vložený storyboard.

Samotný vzhled se velice liší. Nejlepší je asi tabulková úprava, kdy je stránka rodzdělena na sloupce. Může to vypadat následovně: V prvním sloupci číslo záběru, v druhém druh záběru (např. C - celek), ve třetím sloupci se popisuje obrazová část a ve čtvrtém zvuky (dialogy, zvuky, ruchy, zv. efekty). Jednotlivé záběry jsou odděleny čárou (řádkem).

dratenik7 reaguje E-mail:

30.1.2012 (08:35)X

Mockrát děkuji za odpověď! Hned v tom mám jasněji. Ještě mám otázku - není někde takový scénář ke shlédnutí? Literární jsou všude ale technický jsem nikde nenašel.

FILMOVANI.cz reaguje:

30.1.2012 (12:30)X

Stačí zadat do Googlu "technický scénář" a vyhledat to jako obrázky nebo pdf. Např. jeden z jednodušších scénářů je ke stažení zde: http://www.ceskatelevize.cz/specialy/destovavila/destova-vila-technicky-scenar.pdf

Zrovna jsem se dal do psaní kapitoly "Jak napsat technický scénář", tak bych to tu měl v brzké době zveřejnit. Už jsem se na to chystal roky, tak teď to snad konečně udělám.

dratenik7 reaguje E-mail:

31.1.2012 (10:03)X

Díky za link, už se těším až tu kapitolu budete mít hotovou, hned ji zkritizuju

18.1.2012 (09:59) 
filmovani.cz

sarah158 reaguje E-mail:

19.1.2012 (10:53)X

Ahoj, tak koukam, že muj článek už je tady :) děkuju :) snad někomu pomůže....

5.1.2012 (18:19) 
Lukas

FILMOVANI.cz reaguje:

6.1.2012 (09:57)X

Technikou to je též, ale hlavně je to o tom stylu natáčení. Pamatuji se, jak režisér Adamec říkal, že Pojišťovnu štěstí točí stejným objektivem jako se točil film Star Wars: E1. No a výsledek znáte sami. Též jsem se teď díval na dokument o natáčení nové Saxány, kde se tvůrci chlubili, že používají stejnou kameru, jaká se používala na natáčení Avatara. :-) Jen uvedu, že např. zachycování pohybu motion capture se dá udělat i amatérskou kamerou (v Avatarovi používali dostupné P2 kamery Panasonic). Nejde samozřejmě jen o kamery. Důležité jsou jeřáby, koleje a kdo ví co všechno a jak se to jmenuje. :-)

Když se ale točí zahraniční film u nás, stejně se hodně využívá technika v majetku Barrandovských studií, takže i my máme vybavení na áčkové Hollywoodské filmy. Potíž jsou tedy peníze. České televize chtějí mít za málo peněz velký zisk, proto se točí seriály typu Ordinace a Ulice, jejichž umělecká a technická úroveň je nulová. Nova se před několika lety rozhodla vrazit peníze do Expozitury a hned je to na technickém provedení vidět. Expozitura mohla ve své době zdárně konkurovat evropským seriálům.

Když si každý z nás vzpomene na nejlepší československé seriály - Arabela, Návštěvníci atd. - dodnes se je nepodařilo překonat ani se jim vzdáleně vyrovnat. Ty seriály jsou tak dobré, protože na ně bylo spoustu peněz, protože se dělaly v koprodukci s Německem a dalšími státy. Samo Československo by si takový seriál dovolit nemohlo.

Když opomenu peníze, tak za provedení seriálů mohou jejich tvůrci. Často jsou to veteráni, kteří už vesele točili za komančů a pokračují v tom dodnes. Technická úroveň je prostě katastrofální. Naštěstí šance začali dostávat i mladší tvůrci a hned je to znát. Kdyby neexistovalo kamarádíčkování, tak by prostě takové režiséry a kameramany museli nakopat do !následující slovo není vhodné pro čtenáře do 18ti let - nečtěte ho proto! prdele a letěli by až na hřbitov antitalentů. Již před mnoha lety jste mohli na internetu najít spoustu amatérský filmů natočených s nulovými náklady, které svým technickým zpracováním strčili do kapsy kdejaký český film či seriál.

Ale neházejme vinu jen na tvůrce. Když řekne televize, natočte za den dvě epizody seriálů - divákům se to stejně bude líbit, jsou na vině i ty diváci, kteří se na to koukají. Když se nebudou diváci koukat na technicky odfláknuté seriály a filmy, brzo se přestanou točit - alespoň v komerčních televizích.

Abych se též dostal ke scénářům, tak napíšu ještě jednu věc. Ač existují různé soutěže, které dávají "prý" šanci novým talentům, tak se dá dokázat, že to tak není. Sci-fi, horor, akce, fantasy? Na takovýto žánr zapomeňte, protože s takovým scénářem neuspějete. Jak to vím? Podívejte se na oceněné scénáře v různých soutěžích. Toto si nevycucávám z prstu jako neúspěšný scenárista, to je prostě fakt. Jak je možné, že více než 50% oceněných scénářů je o druhé světové válce a problémech komunismu? Čeští diváci mají rádi sci-fi a stačí se jen podívat do historie. Sci-fi filmy nejsou náročné na výrobu, jak by mohli znít výmluvy. Sci-fi dříve bylo označení pro nízkorozpočtové béčkové filmy (to byl i např. Terminator). Je to prostě o tom, že se pořád točí to samé, protože co už jednou bylo úspěšné, bude úspěšné asi i podruhé a podvacáté... a nikdo tak neprodělá.

Lukas reaguje:

9.1.2012 (14:18)X

Děkuju za odpověď. Jinak docela mě překvapuje, že např. Američané, Němci, Francouzi, Rumuni a já nevím kdo ještě, mají takovou "ucelenou kameru", které se drží a dá se jím automaticky rozpoznat daný film, aniž by se divák musel sám podívat kde byl film natočený, kdežto když se podívám na českou tvorbu, tak co film/seriál to jiný styl/kvalita.

(Jinak co se Expozitury týče, tak ta mi až hodně připomíná německý styl natáčení...)

Koleje, jeřábi apod. bych při natáčení bral už jako samozřejmost, protože dívat se na seriál, když se kamera stále "cuká" je fakt děs a většinou to skončí tak, že to hned vypnu.

Ohledně scénářů. O soutěže tohoto typu se moc nezajímám, ale přece jenom moc moderních filmů na témata 2SV nebo komunismus jsem v české tvorbě neviděl. Možná se pletu, ale krom například Lidic, Habermannova mlýna si nic nevybavuju a o komunismu už absolutně nic. Zase dokážete si představit sci-fi filmy v rukou českého režiséra/kamery atd.? Podle mě by výsledek byl ještě horší než katastrofa (Vesmírná pojišťovna štěstí, Arabela v roce 3050) nevím, nevím... Zase Češi v tomhle žánru nejsou moc dobří, na sci-fi, akční atd. je zapotřebí poměrně slušná technika a nějaké zázemí, a to pochybuju, že tady najdeme, ale naopak, Česká republika má zase dobré komedie potažmo humor a sem tam i to drama

Použité označení u sci-fi už ale, bohužel, dnes neplatí, diváci logicky vyžadují něco mnohem lepšího, vyspělejšího, s gigantickými efekty a já nevím čím vším.

(Sci-fi béčkový film terminátor a jaký hit se z toho stal ?...)


FAQ

Články

Odkazy

Archiv Diskuze
FILMOVÁNÍ.cz
SCENAR.cz | Všechna práva vyhrazena. | FILMOVANI.cz